ترجمه مریم فامیلیان
واکنش آنی از کن 76( می 2023) : استروئید سیتی ( وس اندرسون )
یک کمیک آزمایشگاهی

خلاصه داستان : در سال 1955، دانش‌آموزان و والدین از سراسر کشور برای رقابت علمی و استراحت در همایشی که در یک شهر بیابانی خیالی در برگزار می‌شود، گرد هم می‌آیند.

هالیوود ریپورتر
انباشتگی ایده و شخصیت‌های گیرافتاده

چه کسی جرات دارد بگوید در میان آمریکایی‌ها وس اندرسون با تصنع تئاتری، روایت‌های تو در تو و حرکات دوربینی که از هفت فرسخی میشود آن را از بقیه تمیز داد، خود را تثبیت نکرده؟
فیلم اخرش فضای محسور کننده‌‌ای دارد. شهرکی بیابانی در جنوب غرب آمریکا در سال ۱۹۵۵. شهرکی که به دستور دولت قرنطینه نظامی می‌شود و ۸۷ نفر آدم آن‌جا گیر می‌افتند. اما وس اندرسون با ساختار خفه‌کننده‌ای که ساخته نمی‌گذارد مخاطب هم نفس بکشد. باید قبول کرد ارتباط برقرار کردن با شخصیت‌های نخبه و موقعیت‌های بسته برای مخاطب دشوار است. فیلم‌نامه‌ او انقدر از هر نظر چفت و بست پیدا کرده که به نظر مب‌رسد تعمدا جلوی پیشرفت احساسی داستان در آن گرفته شده است. قاب‌بندی‌های پیچیده و رنگ‌های افراطی فیلم او را برای مخاطب به ماکتی هستی نیافته بدل کرده‌است. ایده‌ فیلم‌نامه در امکان ارتباط انسانی حتی با وجود پارانویا و در عصر آزمایشات اتمی است اما اندرسون نمی‌گذارد غم‌انگیزی آن را احساس کنیم.

گاردین
سای فایی بدیع، دهه‌ پنجاه آمریکا و خیزش احساسات اصیل

وس اندرسون باز هم کار خودش را کرد! البته این جمله برای طرفداران او و کسانی که چندان از او خوششان نمی‌آید معناهای متفاوتی دارد. با این‌حال دسته‌ اول از کمدی فاخر، سرگرمی حساب‌شده و بازنمایی فرهنگ عامه‌ی آمریکا در دوره‌ای مشخص از تاریخ لذت می‌برند. کمدی سطح بالا یا نخبه‌گرایانه اجازه‌ی قهقهه نمی‌دهد اما خنده‌ای درونی در تمام لحظات حال آدم را جا می‌آورد. نقش‌ها با جدیت بی‌بدیلی ایفا شده‌اند. میزانسن‌های معروف و قاب‌های دوبعدی او همچون پیش تکرار شده‌اند. قصه در تصنعی بودن خود جاافتاده و هرکدام از جزئیات میکروسکوپی آن به دل می‌نشیند. طراحی صحنه هم بسیار کارتونی و تصنعی‌ست در حالی که هم کوه‌ها و هم شن‌زار کاملا طبیعی هستند و فیلم در اسپانیا فیلم‌برداری شده است. محتوای احساسی جز غم وجود ندارد و قشنگ‌تر اینکه این غم خود را به مخاطب تحمیل نمی‌کند. بلکه اجازه می‌دهد در مورد اعتبار احساسی آن با خود به گفت و گو بنشیند.

اسکرین دیلی
باز هم استفاده از راوی بیرونی

استروئید سیتی توازی جالبی میان آدم‌های گیر افتاده در بیابان و بازیگرانی در حال اجرای تئاتر در نیویورک برقرار کرده است. اندرسون چون پیش راهی برای فهم جهان از زاویه‌ خودش کشف کرده است. استفاده از راوی بیرونی، تکنیک صوتی به کار رفته مشابه آثار قبلی اویند. از همه‌جالب‌تر اینکه تام هنکس خوب به سبک بازیگری مطلوب اندرسون گردن نهاده است و از انچه می‌توانست انجام دهد صرف نظر کرده.

 

واکنش‌های آنی جشنواره کن 2023 را بخوانید: 

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : برگ‌های افتاده ( آکی کوریسماکی )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : می دسامبر (تاد هینز )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : هیولا ( هیروکازو کوره ادا )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : آناتومی یک سقوط (ژوستین تریه )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : ایندیانا جونز شماره‌گیر مرموز ( جیمز منگولد )

واکنش آنی از کن 76( می 2022) : قاتلین ماه کامل ( مارتین اسکورسیزی )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : محوطه مورد علاقه ( جاناتان گلیزر )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : درباره علف‌های خشک ( نوری بیلگه جیلان )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : روزهای عالی ( ویم وندرس )

واکنش آنی از کن 76 (می 2023) : درخت بلوط پیر (کن لوچ )

1402/3/25 08:28:16