واکنش آنی از کن 76( می 2023) : آناتومی یک سقوط (ژوستین تریه )
کالبدشکافی یک جنایت

کارگردان : ژوستین تریه / نویسنده : ژوستین تریه / بازیگران : ساندرا هولر /سوان آرلود /آنتونی رینارتز / سوفی فلی‌یر
خلاصه داستان : ساندرا، نویسنده آلمانی، پس از مرگ شوهرش در شرایطی مرموز به جرم قتل دستگیر می شود و سعی می کند در طول دادگاه بی گناهی خود را ثابت کند.


هالیوود ریپوتر
درامی دادگاهی و پیچیده

پربیراه نیست که بهترین فیلم‌های امروز فرانسه را کارگردانان زن می‌سازند، و ژوستین تریه یکی از آن‌هاست. او ساندرا هولر را در نقش نویسنده‌ای آلمانی که به قتل شوهر محکوم شده می‌نشاند و فرایند قانونی این محکومیت روایت فیلم‌نامه‌ او را می‌سازد. یکی از همان درام‌هایی که بر محوریت شخصیتی پیچیده خلق می‌شوند. فیلم را می‌توان به عکسی پولاروید از ازدواجی در آستانه‌ فروپاشی، در کنار پرتره‌ی بی‌نقص زنی پیچیده تشبیه کرد. مخاطب چون بچه‌ای که سعی دارد قطعات پازلی را کنار هم قرار دهد فیلم را تماشا می‌کند، و فیلم بیش از هر چیز درباره‌ خود فرآیند قصه گفتن است. قصه‌ای که خودمان درباره‌ خودمان برای دیگران تعریف می‌کنیم و قصه‌ای که از دیگران در ذهن خود می‌سازیم. از طرفی امروز که بازار درام کارگاهی خصوصا در میان سریال نویسان گرم است چنین اثری میزان پوشالی بودن بسیاری از نمونه‌ها را افشا می‌کند و این جای خوشوقتی‌ست.

ورایتی
دادگاه و ازدواج در معرض تامل

فیلم روندی عکس دختر گمشده‌ فینچر طی می‌کند. می‌توان آن را درامی در فهم گناه توصیف کرد. نویسنده‌ای به دلایل مشکوک می‌میرد و زن او که نویسنده‌ای به مراتب موفق‌تر از شوهرش است به عنوان مضنون درجه اول مورد دادرسی قرار میگیرد. فیلم مثل آثار پیشین تریه دوزبانه است و این دوزبانه بودن به ساخت معنا و فرم مربوط می‌شود نه اقتضای قصه‌. ناخودآگاه میتوان فیلم را با فیلم عمرِ قدیس در جشنواره‌ گذشته قیاس کرد، با این تفاوت که تریه مثل آلیس دیوپ فرمالیست نیست و ترجیح داده رویکرد جنجالی تر، و شبه مستندی برای بیرون‌ کشیدن راز این ازدواج اتخاذ کند.

گاردین
روان‌شناختی جنایت

درام تریه بسیار بدبینانه و منطقی نوشته شده، اما در عین حال از سلامت فیلم‌نامه‌ای برخوردار است. من شخصا همیشه ژوستین تریه برایم کمی مشکوک و قلابی به نظر می‌آمد و اعتقادی به آثار موفق قبلی او نداشتم. اما آناتونی یک سقوط، با همان انتزاعی که از عنوان آن هم برمی‌آید، علاوه بر ابهام بنیادینی که از جنس روایت است من را بسیار یاد اقتباس مهجور بیلی وایلدر از استیون بوکوی آگاتا کریستی می‌اندازد. البته نقش آفرینی درخشان هولر دلیل بافت پیدا کردن فیلم و چندلایه شدن روایت است. شفافیت خیره کننده‌ی در بازیگری ابهام قصه را به واقعیتی قابل دسترس بدل می‌کند.

 

واکنش‌های آنی جشنواره کن 2023 را بخوانید: 

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : برگ‌های افتاده ( آکی کوریسماکی )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : می دسامبر (تاد هینز )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : هیولا ( هیروکازو کوره ادا )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : ایندیانا جونز شماره‌گیر مرموز ( جیمز منگولد )

واکنش آنی از کن 76( می 2022) : قاتلین ماه کامل ( مارتین اسکورسیزی )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : محوطه مورد علاقه ( جاناتان گلیزر )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : استروئید سیتی ( وس اندرسون )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : درباره علف‌های خشک ( نوری بیلگه جیلان )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : روزهای عالی ( ویم وندرس )

واکنش آنی از کن 76 (می 2023) : درخت بلوط پیر (کن لوچ )

1402/3/31 08:50:04