راهنمای سریال 2021: داستان ندیمه(فصل چهارم)
پایان گیلیاد؟!

داستان ندیمه(فصل چهارم)/کارگردان: بروس میلر / بازیگران: الیزابت ماس، جوزف فاینتس، سمیرا رایلی/ توزیع کننده: ام‌.جی.ام تله‌ویژن / پخش از سرویس هولو/ امتیاز در آی.ام.دی.بی: ۸.۴ از ۱۰ / امتیاز در راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰

*

همانطور که انتظار می‌رفت فصل چهارم داستان ندیمه کاملا با فصل‌های قبل متفاوت است. خبری از لباس‌های سرخ و آبیِ یکدست و سرهای رو به پایین ندیمه‌ها نیست. فضای مجموعه از چیدمان صفر و یک سابق دور شده و ظاهرش هم‌رنگ جهان عادی می‌شود. دوران ماجراجویی در منزل فرماند‌ه‌ها به پایان رسیده و قصه در خارج مرزهای گیلیاد روایت می‌شود؛ با نماهای بازتر و رنگ‌های خنثی در طراحی صحنه. حالا که غیرممکن به واقعیت پیوسته و معجزه آزادی - با تمام قربانی‌هایش- سرانجام رخ داده، نوبت رسیدگی به زخم‌هاست. رد عمیق اندوه و خشم که باید واکاوی شود، به زبان بیاید و اگر لازم بود فریاد زده شود. اما مگر می‌شود تا زمانی که جنایتکار به سزای عملش نرسیده، از روزهای کابوس‌وار گذشت و به آرامش رسید؟

برخلاف فصل سوم که پرداختی در عرض داشت و قصه عملا درجا می‌زد، در این فصل روند داستان و حتی سیر اتفافات هر اپیزود به سرعت متعادلی رسیده و همین‌ موضوع به تنوع فضای روایی در طول ۱۰ قسمت کمک فروانی کرده است. سه اپیزود ابتدایی که همچنان در گیلیاد می‌گذرد سخت و دردناک‌ترین قسمت‌ها برای تماشاست. در قسمت‌های میانی به بخش‌های جنگ‌زده و آخرالزمانی رسیده و در نیمه دوم کاملا از اتمسفر گذشته جدا می‌شود و در نهایت با یک پایان رضایتمندانه به استقبال فصل پنجم می‌رود.

 در این فصل بازگشت شخصیت نیک و حضور پررنگ لوک به درام قصه جان بخشیده و حضور کاراکترهای جدید روح تازه‌ای به آن داده. البته مهم‌ترین تغییر این فصل چرخش شخصیتی‌‌ جون آزبورن است. ندیمه ستم‌دیده‌ای که تا اینجای داستان شخصیت مثبت ماجرا بوده اما بعد از رسیدن به آزادی با چنگ و دندان به جستجوی عدالت گمشده می‌رود و  بی رحمانه درصدد انتقام جویی برمی‌آید. تقلای ذهن ناآرام او سرانجام اتفاقاتی را رقم می‌زند که به جسورانه‌ترین تصمیم این فصل و حتی کل سریال ختم می‌شود!

1400/5/10 20:16:38