راهنمای ‌سریال 2021: بی‌گناه
پازل پیچیده

کارگردان: اوریول پائولو/ بازیگران: آئورا گاریدو، ماریو کاساس/ ژانر: تریلر، رازآلود / پخش از: نتفلیکس / امتیاز در آی.ام.دی.بی: ۷.۹ از ۱۰، امتیاز در راتن تومیتوز: ۱۰۰

خلاصه سریال: زندگی پسر جوانی با یک قتل غیرعمد دگرگون می‌شود و او را وارد بازی‌های پیچیده‌ می‌کند.

*

برخلاف سایر کشورهای اروپایی، صنعت فیلم و سریال اسپانیا تا حد زیادی توانسته نظر مخاطب خارجی را جلب کند. این موفقیت در کنار پرداختن به ژانرهای پرمخاطب همچون سریال هیجان‌آور سرقت پول (الکس پینا / از ۲۰۱۷) و نوجوانانه الیت (داریو مادرونا / از ۲۰۱۸)، به تولید آثار قوی‌ و پرمایه‌تری مانند جسد (اوریول پائولو/ ۲۰۱۲) و مهمان نامرئی (اوریول پائولو/ ۲۰۱۶) نیز وابسته بوده. تریلرهایی با درون‌مایه جنایت و سبک معمایی که علاوه بر سرگرم‌کننده بودن از ساختار منسجمی هم برخوردار بودند. اما پرمخاطب بودن مدیوم سریال باعث شد مغز متفکر این دو فیلم یعنی اوریول پائولو این رقابت رسانه‌‌ای را جدی بگیرد و سریال خودش را با همان سبک و سیاق که برگرفته از کتابی با همین نام است برای نتفلیکس بسازد. این نویسنده و کارگردان که سابقه همکاری با گیرمو دل‌تورو را در فیلم چشم‌های جولیا (دل‌تورو/۲۰۱۰) در مقام فیلمنامه‌نویس دارد، سریال بی‌گناه را در فضای مورد علاقه خود و همراه با گروه بازیگریِ آثار قبلی‌اش نوشت و کارگردانی‌ کرد. تصمیمی که نتیجه‌اش قدمی رو به جلو در سریال‌های اسپانیایی بود.

بی‌گناه درکنار روایت غیرخطی‌اش پلات‌تویستی قوی دارد، از نمایش صحنههای پرخشونت و زننده  ابایی ندارد و از همان ابتدا طوفانی و سریع ظاهر می‌شود. در اپیزود اول به نظر می‌رسد تنها یک شخصیت اصلی داریم. اما  پائولو از ظرفیت این مدیوم نهایت استفاده را می‌کند و ما در هر اپیزود با یک شخصیت متفاوت  همراه می‌شویم و ارتباط او را با سایر شخصیت‌ها و اتفاقات کشف می‌کنیم. سه قسمت ابتدایی به طرح‌ریزی و معرفی فضا و افراد می‌گذرد و تازه در قسمت میانی است که سریال اقدام به گره‌گشایی‌های اولیه می‌کند. در اینجا هیجان به اوج می‌رسد و تا انتها نیز باقی‌می‌ماند؛ چرا که در نیمه دوم به تعداد خطوط داستانی اضافه شده و پیوند آن‌ها با یکدیگر به جذابیت و درگیرکنندگی سریال کمک می‌کند. البته به دلیل تعدد لایه‌های روایی و شخصیت‌های فرعی، ضعف‌ها و حفره‌های داستان هم به موازات آن بیشتر دیده می‌شوند. با این وجود منطق دنیای بی‌گناه پذیرفتنی به نظر می‌رسد و بهترین پیشنهاد برای مخاطبانی‌ست که عاشق حل کردن پازل‌های پیچیده‌اند.

1400/6/2 00:53:19