ترجمه مریم فامیلیان
واکنش آنی از کن 76( می 2023) : درباره علف‌های خشک ( نوری بیلگه جیلان )
ملال شرقی

کارگردان : نوری بیلگه جیلان / نویسنده :نوری بیلگه جیلان / ابرو جیلان / بازیگران : دنیز سلیلوغلو / مروه دیزدار / مصعب اکیچی
خلاصه داستان : شاگردی در مدرسه معلم خود را متهم به تجاوز می‌کند ...

گاردین
درامی در وصف ارتباط استاد و شاگردی

فیلم آخر جیلان، پژوهیده ، دقیق و چخوف وار به شرح حال معلم مدرسه‌ای پرداخته که شاگردش او را به تعرض متهم کرده است. ساختار درام شخصیت محور است و وضعیت جغرافیا غرب آناتولی، همچون پیش مورد توجه فیلمساز است. علاقه‌ او به مناظر و پرتره‌های عکاسانه نیز به قوت پیش با‌قی ست. یکی از جنبه‌های متفاوت اثر او فاصله گذاری برشتی‌ست که مخاطب را به پذیرش فیلم بودگی داستان مجبور میدارد. در نهایت فیلم، و در واقع شخصیت اصلی به تماشای اطراف خود مشغول می‌شود. به تماشای ناحیه‌ای که تنها دو فصل از فصول سال را تجربه می‌کند. یکی زمستانی پوشیده از برف و دیگری تابستانی گرم و روشن. این است اعجازِ سینماتوگرافیک جیلان.

هالیوود ریپورتر
درگیر کشف سرزمین مادری

درام وراج و بومی ترکیه که لا به لای چند صحنه‌ گیرا خودش را جا داده. بیلگه جیلان همچنان درگیر کشف سرزمین مادری خود، و حل و فصل دوگانه‌هاست. فردگرایی در برابر سنت، سکولاریسم و ایمان، شهر و روستا با تقابل‌هایشان از مباحث مورد علاقه‌ اوست. اثر اخر او خلاف آثار پیشین حس و حال رمان‌های قرن نوزدهمی روسیه را تداعی نمی‌کند. فیلمنامه به شدت غیرشفاف است و به رغم دیالوگ‌های قلمبه سلمبه چیز خاصی نصیب مخاطب نمی‌کند.تدوین فیلم گویی تعمدا تکه و پاره است. برش‌های ناگهانی بی‌هیچ مقدمه یکی پس از دیگری به نمایش در می‌آیند. بعد از اوج تنش دراماتیک، فیلم به همان وراجی‌های قابل پیش‌بینی سابق و وویس اُور خردمندانه‌ راوی سقوط می‌کند.

ورایتی
نقاشی جزئیات بی‌اهمیت و انزوا

آیا همه مجبورند قهرمان باشند؟ این پرسش ذهن کاراکتر اصلی بیلگه جیلان را مشغول کرده است. شخصیت‌های او نمی‌دانند باید تا چند قدم دست در دست اجتماع اطراف خویش راه بروند و کجا فاصله بگیرند. فیلم جیلان بسیار طولانی و از ریتم افتاده است. جدل کلامی و فلسفی هم جزئی از رتوریک خاص جیلان است که حرف‌های خود را در دهان کاراکترها می‌چرخاند. فیلمنامه به ادبیات نزدیک است و شاید میتوانست رمان درجه یکی باشد.

 

واکنش‌های آنی جشنواره کن 2023 را بخوانید: 

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : برگ‌های افتاده ( آکی کوریسماکی )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : می دسامبر (تاد هینز )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : هیولا ( هیروکازو کوره ادا )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : آناتومی یک سقوط (ژوستین تریه )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : ایندیانا جونز شماره‌گیر مرموز ( جیمز منگولد )

واکنش آنی از کن 76( می 2022) : قاتلین ماه کامل ( مارتین اسکورسیزی )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : محوطه مورد علاقه ( جاناتان گلیزر )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : استروئید سیتی ( وس اندرسون )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : روزهای عالی ( ویم وندرس )

واکنش آنی از کن 76 (می 2023) : درخت بلوط پیر (کن لوچ )

1402/3/24 08:24:58