ترجمه احسان آجورلو
واکنش آنی از کن 76( می 2023) : برگ‌های افتاده ( آکی کوریسماکی )
شعری از استاد فنلاندی

کارگردان : آکی کوریسماکی / نویسنده : آکی کوریسماکی / بازیگران : آلما پویستی / ژوسی واتانن .
خلاصه داستان : آنسا مجرد است و در هلسینکی زندگی می کند. او در یک سوپرمارکت کار می کند و قفسه ها را جمع می کند. یک شب او به طور تصادفی با کارگری به همان اندازه تنها، که الکلی است آشنا می شود. در مقابل همه شانس ها و سوء تفاهم ها، آنها سعی می کنند رابطه ای را ایجاد کنند. در نتیجه، هولاپا موفق می شود اعتیاد خود را به الکل کنترل کند.


گاردین
لذت سینما واقعی

برگ‌های افتاده یکی دیگر از کمدی‌های سینما فریبنده و لذت‌بخش کوریسماکی است. این فیلم رمانتیک و شیرینی است که به هیچ وجه به احساسات مربوط نمی‌شود و آن را تهیج نمی‌کند اما حرف‌های تندی درباره سیاست معاصر بیان می‌کند. فیلم قهرمان خود را ریشه یابی می‌کنی. قهرمانی که مانند آن را در جشنواره کن کم دیدیم و تنها آن را باید در آثار کارگردان کهنه‌کار فنلاندی دنبال کنیم. شخصیت زن داستان که در یک سوپر مارکت کار می‌کند و وضعیت اقتصادی مناسبی ندارد در آشنایی با فردی دائم الخمر وارد مناسبات تازه‌ای می‌شود که منجر به رابطه عاطفی و سیاسی آن دو می‌شود.

هالیوود ریپورتر
پریشان موفق

شخصیت مرد فیلم به مانند استاد فنلاندی کوریسماکی سرسخت است. او در حالی که پریشان و آشفته است به دنبال عشق است و این را زمانی بیشتر متوجه می‌شویم که موانع رسیدن به زن مورد علاقه خود را می‌بیند اما پا پس نمی‌کشد. او مانند کارگردان در فضایی ملال‌آور غوطه‌ور است اما امید و نور را در اطراف خود می‌بیند. جهان فیلم کوریسماکی مملو از کسالت و مالیخولیاست اما در نهایت امید و نور در این جهان خود را نمایان می‌کند.


ورایتی
تغییرناپذیر

آکی کوریسماکی، مینیمالیست راکد فنلاندی، به نمونه نهایی این اصل تبدیل شده است که اگر در مدت ۳۰ سال فیلم هایی با همان حال و هوا و سبک، و اتمسفر تک گونه‌ای بسازید، موفق نخواهید شد. فیلم‌های کوریسماکی تغییر نمی‌کنند اما دنیای اطراف آنها تغییر کرده است، بنابراین فیلم‌های اخرین او تأثیری کاملاً متفاوت از اثار خوب او خواهند داشت. فیلم برگ‌های افتاده نیز مشمول همین نکته است. فیلمی که تاثیرگذاری لازم سیاسی را ندارد.

 

واکنش‌های آنی جشنواره کن 2023 را بخوانید: 

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : می دسامبر (تاد هینز )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : هیولا ( هیروکازو کوره ادا )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : آناتومی یک سقوط (ژوستین تریه )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : ایندیانا جونز شماره‌گیر مرموز ( جیمز منگولد )

واکنش آنی از کن 76( می 2022) : قاتلین ماه کامل ( مارتین اسکورسیزی )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : محوطه مورد علاقه ( جاناتان گلیزر )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : استروئید سیتی ( وس اندرسون )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : درباره علف‌های خشک ( نوری بیلگه جیلان )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : روزهای عالی ( ویم وندرس )

واکنش آنی از کن 76 (می 2023) : درخت بلوط پیر (کن لوچ )

1402/3/30 11:38:19