راهنمای فیلم 2021: در هایتس
رویای غیرآمریکایی

در هایتس/ کارگردان: جان ام.چو / بازیگران: آنتونی راموس، کوری هاکینز، لسلی گریس/ تهیه کننده: لین_مانوئل میراندا، کوییرا هودز/ توزیع کننده: برادران وارنر / امتیاز در آی.ام.دی.بی: ۷.۶ از ۱۰ / امتیاز در راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰ / امتیاز در متاکریتیک: ۷۶ از ۱۰۰

خلاصه فیلم: داستان فیلم در محله لاتین واشینگتن هایتس در نیویورک رخ می‌دهد و روایتگر زندگی پسری است  که رویای زندگی در جهموری دومینیکن را در سر داشته و قصد ترک نیویورک را دارد.

*

تمام تصورات کلیشه‌ای از ژانر موزیکال را کنار بگذارید چون در هایتس شبیه هیچکدام آن‌ها نیست. اگر به دنبال یک تجربه تازه و عجیب از این ژانر هستید و مهم‌تر از آن اگر به موسیقی هیپ‌هاپ علاقه‌ دارید این فیلم برای شماست. بعد از عملکرد موفق تئاتر در هایتس و کسب ۴ جایزه تونی قرار بر ساخت نسخه‌ای سینمایی از این نمایش شد. تصمیمی که انجامش از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹ به درازا کشیده شد و نهایتا این محصول امسال رنگ پرده نقره‌ای را دید. البته این وقفه چندان هم برای فیلم بد نشد چرا که سال گذشته نمایشِ موفق دیگری از مغزمتفکر همین گروه تولید یعنی لین-مانوئل میراندا به نام همیلتون (میراندا / ۲۰۲۰) منتشر شد و بازخوردهای بی‌نظیری گرفت. در نتیجه تماشای یک موزیکال متفاوت در همان حال و هوای جذاب همیلتون می‌تواند دلیل کافی برای تماشای این فیلم باشد.

درهایتس از سرزندگی و امید جاری در فرهنگ لاتین حرف می‌زند. از آرزوهایی که مهاجران این کشورها با خود به آمریکا آوردند و حالا نسل جوانی که برای تحقق این آرزوها جسورتر از هر زمان دیگریست، موضوعی که هسته مرکزی درام را تشکیل می‌دهد. با وجود سرگرم‌کننده بودن رقص‌ها و جذاب بودن اشعار اما کارگردانی ضعیف است. روابط بین شخصیت‌ها کشش لازم را ندارد و زمان طولانی فیلم باعث برجسته شدن این ایراد شده است. از طرفی بعضی بخش‌ها اضافی به نظر می‌رسد و کارکرد روایی ندارد. عدم علاقه شخصیت اصلی به آمریکا هم تا حدودی غلوشده و غیرقابل باور است. بااین‌حال در نیمه دوم درام بهتری را شاهدیم و با یک پایان ضعیف روبرو نیستیم. با وجود شباهت‌های زیاد با تئاتر همیلتون، این فیلم کیفیت اجرای پایین‌تری دارد که شاید به تفاوت این دو مدیوم مربوط باشد؛ وقتی فضای صمیمی تئاتر و اجرای زنده بازیگران به اثر تولیدی و آهنگ‌های ضبط شده تغییر میکند طبعا جاذبه و طراوتش را از دست می‌دهد. جاذبه‌ای که وجودش می‌توانست در چرخه کم‌رقیب اکران یک شگفتی‌ساز بسازد، اما افسوس که چندان بهدست نیامد.

 

1400/6/2 01:18:32