راهنمای فیلم 2021:کودا
 روایتی از متفاوت بودن

کارگردان:شان هیدر/ بازیگران: امیلیا جونز، دنیل دورانت، مارلی ماترین/ کمپانی تولید کننده: وندوم پیکچرز، پتی فیلمز/ نمایش در: اپل تی‌وی پلاس/ ژانر: درام، کمدی / امتیاز در آی.ام.دی.بی: ۸.۱ از ۱۰، امتیاز در متاکریتیک: ۷۲ از ۱۰۰، امتیاز در راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰

 

خلاصه فیلم: کودا داستان زندگی دختر نوجوانی به‌نام روبی را روایت می‌کند که تنها عضو شنوای خانواده‌ بوده و واسطه ارتباط آن‌ها با جامعه است.

*

در کنار فیلم‌های بزرگ با تشکیلات عظیم و بودجه‌های هنگفت، آثار کوچک و کم‌خرجِ زیبایی هم وجود دارند که برای آشنایی با اقلیت‌های جامعه و با هدف آگاهی‌بخشی و شناخت بهتر آن‌ها ساخته می‌شوند. کودا، یکی از همین آثار، بازسازی یک فیلم فرانسوی به نام خانواده بلیر (اریک لارتیگاو /۲۰۱۴) است‌ و نگاهی واقع‌گرایانه و به‌دور از ترحم به جامعه ناشنوایان دارد. کلمه کودا مخفف عبارتی انگلیسی به معنای "فرزندی با والدین ناشنوا" است و داستان فیلم هم از دریچه نگاه دختری با همین شرایط، مسائل و چالش‌های زندگی این افراد را به‌ تصویر می‌کشد. کودا از پیچیدگی‌‌های تعلق داشتن به خانواده ناشنوا و درعین حال متفاوت‌بودن با آن‌ها حرف می‌زند. یک نوع واسطه‌گری ویژه که هم ارتباط با اعضای خانواده را دچار مشکل می‌کند و هم ورود به اجتماع را دشوارتر.

کودا برای انتقال مفاهیم موردنظرش از قالبی ساده استفاده می‌کند و با بهره‌ گرفتن از موضوعات رایج و حتی کلیشه‌ای نظیر دلبستگی‌های نوجوانانه، اختلاف با والدین و تلاش برای رسیدن به آرزوها به‌ سراغ مسئله مورد نظر می‌رود و دغدغه‌ اصلی‌اش را مطرح می‌کند. فیلم بدون اوج و فرود چشمگیری در فیلمنامه از مسئولیت‌های سنگین شنوابودن در خانواده ناشنوا صحبت می‌کند و در کنارش موفق می‌شود موانع ناشنوایان در جامعه و جداافتادگی این اقلیت را به‌خوبی منتقل کند. در این بین اما از مسائل مهم فرعی هم غافل نمی‌شود و نگاهی انتقادی به مشکلات اقتصادی و تاثیراتش بر قشر متوسط جامعه به‌ویژه کارگران دارد‌.

علاوه بر امیلیا جونز که به‌عنوان بازیگر نقش اصلی اجرای قوی، مسلط و دلنشینی دارد سایر گروه بازیگری هم نمایشی یک‌دست و قابل‌قبول ارائه‌ می‌دهند و دیگر جنبه‌های فنی نیز فارغ از خودنمایی در خدمت تاثیرپذیریِ هرچه بیشتر فیلم بر مخاطب عمل می‌کنند. شاید پایان داستان اغراق‌شده و تحمیلی به‌نظر برسد اما در مقایسه با مسیر متعهدانه و باورپذیری که فیلم از آن عبور می‌کند، می‌توان گفت ارزشش را دارد.

1400/6/10 15:49:08