اسکار انیمیشن قاعده‌شکنی می‌کند؟
رنگ و لعاب روح علیه بکری و اصالت ولف واکرز

پیکسار را کمابیش همه علاقه‌مندان انیمیشن می‌شناسند. از تولد داستان اسباب‌بازی تا امروز بی‌شک برخی از مهم‌ترین انیمیشن‌های تاریخ سینِما از اینجا بیرون آمده است. آن‌ها امسال با روح و کارگردان مشهورش پیت داکتر آمده‌اند تا اسکاری دیگر به خانه ببرند. جوایز مهم دیگر هم از گلدن‌‌گِلاب تا بفتا شاید به لطف نقش اول سیاه‌پوست داستان به آن‌ها رسیده است.

 

روح همانطور که از نامش پیدا است داستان دنیایی دیگر است. روایتی از موسیقی و تخیل. پیت داکتر که در  انیمیشن درون و بیرون با استادی احساسات را تجسم بخشید و تماشایی کرد،‌ این بار دست روی موضوع به غایت دشوارتر گذاشت و حاصل کار با بهترین‌ تولیدات پیکسار فرسنگ‌ها فاصله دارد. 

 

او که در درون و بیرون‌ باید به خشم، ترس، شادی و غم جلوه می‌بخشید، اینجا به قلمرو روح وارد شد. روح پر از رنگ و آهنگ است اما ندارد آنی را که بهترین‌ها دارند. روح فیلم بدی نیست. خلاق و جذاب است اما در نهایت چیزی است در حد به‌پیش دیگر محصول امسال پیکسار که از قضا نامزد اسکار است.

 

در نقطه مقابل ولف‌واکرز را می‌بینم که از استودیوی کارتون سالون بیرون آمده است. آن‌ها به اندازه پیکسار مشهور و پول‌دار و پرکار نیستند اما تولیداتی اصیل با ایده‌هایی بکر دارند. ولف‌واکرز چهارمین اثر آن‌ها است. هر چهار اثر نامزد اسکار شده‌اند و اگر به روح ببازد، هر چهار اثر رقابت جشن اسکار را دست‌خالی ترک کرده‌اند.

 

در ولف‌واکرز با انیمیشینی کلاسیک با نقاشی‌هایی خیره‌کننده طرفیم که یاد شاهکاری قدیمی دیزنی را ذهن تماشاگر زنده می‌کند. اگر هوادار انیمیشین‌های سنتی باشید، با یکی از بهترین آثار سال‌های اخیر مواجه می‌شوید که شما را سوار بر خیال به جنگل‌های قرن هفدهم ایرلند می‌برد با طرح‌هایی که رد قلم هنرمند در آن‌ها پیداست.

 

از دو مدعی اصلی که بگذریم به سه اثر دیگر می‌رسیم که نامشان در فهرست پنج نامزد نهایی است و البته که روی کاغذ شانس برنده شدن دارند.

 

بهپیش، همانطور که خیلی از منتقدان نوشته‌اند، فیلم جاده‌ای است. سفری در دنیای موجودات خیالی که با استانداردهای پیکسار حرف خاصی برای گفتن ندارد و آن‌طور که می‌گویند تکرار داستان یخ‌زده که جای دخترها، پسرها قهرمان داستان هستند.

 

شان گوسفنده: فارماگدون از استودیوی «آردمن انیمیشن» بیرون آمده است.طرفداران استاپ‌موشن خوب می‌دانند که بهترین‌هایش متعلق به این استودیو است. آردمن سال ۲۰۰۶ با والاس و گرومیت گرفت و حالا کورسوی امیدی به اسکاری دیگر دارد.

 

تنها نکته‌ ویژه درباره روی ماه و روایت موزیکال ماجراجویی‌های قهرمانش، قرار گرفتن نام آمریکا و چین کنار هم است که اگر اسکار بگیرد نخستین انیمیشن تولید مشترک چین و آمریکا می‌شود که آن را به خانه می‌برد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1400/2/5 23:48:19