خسرو دهقان
درباره مهران مدیری و هزار چهره‌‌اش
ما آدم های ساعت خوش

 ۱-و اما آقای مهران مدیری.  

۲-اجازه می‌خواهم تنها یک نکته را راجع به ایشان با شما در میان بگذارم.

۳-و آن نکته چیز عجیب و غریب و شگفت‌آوری نیست. آن نکته، بند اتصال علاقه من است به ایشان. و یعنی چه چیز ایشان را می‌پسندم. و یا به عبارت ساده‌تر کدام مهران مدیری را دوست دارم و برایش سر و دست می‌شکنم.

۴-آری، این حرف بعد از حدود سی سال،  دیگر جا افتاده  که؛ مهران مدیری هنرمندی هزار چهره است.

۵-در این چند دهه اخیر ایشان استثنایی ترین  آدم عرصه تلویزیون بوده است. هر چند در عرصه سینما هم طبع‌آزمایی کرده است.

۶-شمار کار ها و اجراهای ایشان از مرز ده‌ها گذشته است.  و در هر نقشی که تصور بفرمائید، فرو رفته است. و من‌باب بازیگر  پا در هر کفشی گذاشته است.

۷-و بیشتر موفق بوده است. میزان نق زدن‌ها و نپسندیدن‌ها از اندک هم اندک‌تر بوده است.  و قاطبه عمومی مردم، او را می‌پسندند. و هوا خواه کم ندارد. نقدهای منفی  کمی بجا مانده، که الساعه همان‌ها را هم به‌یاد نمی‌آورم.

۸-و اما تکلیف من این وسط چیست؟ و چه می‌گویم. من مهران مدیری ساعت  خوش را می‌پسندم و دوست دارم. هنوز که هنوز است و بعد از حدود سی سال.

 ۹-ساعت خوش،  کمدی سبک و آرامی است. لوس  و جلف  و  خودسر و الکی نیست. حرف گنده نمی‌زند. نصیحت نمی‌کند. نق نمی‌زند. گلایه نمی‌کند. نیش نمی‌زند. شکوه و گلایه  نمی‌کند. در مقام  نقد و منتقد اجتماع  ظاهر نمی‌شود. متلک به این و آن  و کنایه به مسئولی و مقامی نمی‌گوید.کارش را می‌کند. می‌خنداند. که کار و وظیفه اصلی‌اش است. در محدوده ابزورد کار می‌کند. از هیچ کجا شروع می‌کند و به هیچ کجا می‌رسد‌. و نتیجه هیچ. قرار نمی‌گذارد که چیزی را  جا بیاندازد و موردی و نکته‌ای و اما و اگری را حقنه کند. یک کمدی صرف. یک تخلیه انرژی مخاطب. نمایش مقداری کشاکش و در گیری و موقعیت‌سازی چند نفر درون قصه. و همین.  خصومتی در کار نیست. خشونتی به نمایش در نمی‌آید. نمایش و نمایش و نمایش و ...

هدف اصلی، به نمایش در آوردن چند و چون آدمی است. آدم‌های عادی. آدم‌های با کمبودها  و نقصان‌های طبیعی  و کمتر با هوش و زیرک. آدم‌های درگیر روزمرگی و عادیات. یک آینه روبروی خود. 

آری، ما چنین هستیم.  در پس شغل و مدرک تحصیلی و سمت‌مان در اداره  و محل کار و مدرسه  و  دانشگاه  و فضا و زمین و زمان و خانواده،  ما دقیقا  آدم‌های ساعت خوش  هستیم.‌ در صادقانه و خدا وکیلی‌ترین حالت.  ما همه ساعت  خوشی هستیم.‌

10-و چنین است که به مهران مدیری مدیونیم،  در ساعت خوش. و این مهران مدیری خوب و عالی است.من این مهران مدیری را می‌فهمم و ارج می‌گذارم.

1400/5/5 14:00:53