ترجمه مریم فامیلیان
واکنش آنی از کن 76( می 2023) : محوطه مورد علاقه ( جاناتان گلیزر )
درباره ابتذال شر

کارگردان : جاناتان گلیزر / نویسنده : جاناتان گلیزر / بازیگران : ساندرا هولر / سباستین فریدل.

خلاصه داستان : فرمانده اردوگاه کار اجباری آشویتس، رودولف هوس، و همسرش هدویگ تلاش می کنند تا در خانه و باغی در کنار اردوگاه، زندگی رویایی را برای خانواده خود بسازند.

گاردین
اثری دشوار درباره‌ هولوکاست و ابتذال شر
فیلم از نظر فنی اجرایی بسیار درخشان دارد اما از حیث روایت و محتوا اثری دشوار و مناقشه برانگیز است. درام در محوطه‌ای بسیار سبز و زیبا در کنار رودخانه می‌گذرد. زندگی خانواده‌ای را میبینم که مرد آن یکی از فرماندهان اردوگاه کار اجباری‌ست، او به همراه همسر و فرزند خود در نزدیکی محل کارش- همان باغِ زیبا- سکونت گزیده است. این بستر زیبا به تدریج با توجه به جنایتی که همزمان در حال وقوع است، فضا را به گروتسک بدل می‌کند. اثر از لحاظ بازنماییِ غیرمستقیم ترس در میان هم‌تایان خود قابل بحث بوده و می‌توان گفت از این حیث با آثار هانکه قابل قیاس است. فارق از داستان، فیلم از پس تحمل آیرونی شدید تاریخی که نمایانگر آن است، بر نمی‌آید و از همین رو در صحنه‌ نهایی برای رهایی از آن به آینده فرار می‌کند و مخاطب را با موزه‌ کنونی آشویتس تنها می‌گذارد.

نیویورک تایمز
وحشت از یک زن اس‌اس

هرگز سینما این‌چنین در مورد هولوکاست اظهار نظر نکرده بود! طراحی و دکوپاژ بی‌نظیر کارگردان در فهم داستان تعلیق ایجاد می‌کند. برداشت‌های بلندِ فیلم به تثبیت ایده‌ اصلی و استقرار مخاطب در فضا کمک می‌کند.همه‌چیز از روال عادی یک زندگی خانوادگی حکایت دارد تا همسر را در یونیفرم اس اس مشاهده می‌کنیم. آیا این زندگی و محوطه‌ رویایی با هجوم فریاد‌ها و شلیک‌ها و جنازه‌ها به محاصره در نیامده است؟

هالیوود ریپورتر
نادیدنی‌ها ترسناک‌ترند!

این درام هولوکاستی مو به تن آدم سیخ می‌کند! اصالت کارگردانی گلیزر در هر کدام از آثاز پیشین او نیز مثال زدنی‌ست. این کارگردان پس از یک دهه با اقتباسی آزاد از رمان مارتین امی به سینمای داستانی بازگشته است. ویژگی‌های بصری و صوتی محوطه مهم، از چیرگی گلیزر بر فرمالیسم بریتانیایی در قصه‌گویی شگفت انگیز او مشهود است. او با ده دوربین روشن که توجه بازیگر را از خود منحرف می‌دارند ضبط و سپس تقطیع شده‌است. محتوای تکان دهنده این اثر از فاصله میان فراموشکاری و امتناع دفاع می‌کند و رفتار غیروطن‌پرستانه‌ حزب نازی را به هوشمندانه‌ترین شکل ممکن پررنگ می‌سازد.

 

واکنش‌های آنی جشنواره کن 2023 را بخوانید: 

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : برگ‌های افتاده ( آکی کوریسماکی )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : می دسامبر (تاد هینز )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : هیولا ( هیروکازو کوره ادا )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : آناتومی یک سقوط (ژوستین تریه )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : ایندیانا جونز شماره‌گیر مرموز ( جیمز منگولد )

واکنش آنی از کن 76( می 2022) : قاتلین ماه کامل ( مارتین اسکورسیزی )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : استروئید سیتی ( وس اندرسون )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : درباره علف‌های خشک ( نوری بیلگه جیلان )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : روزهای عالی ( ویم وندرس )

واکنش آنی از کن 76 (می 2023) : درخت بلوط پیر (کن لوچ )

1402/3/24 08:34:40