راهنمای سریال2021:حبس
جنایات و مکافات

حبس/ کارگردان: لویس آرنولد / بازیگران: شان بین، استفن گراهام، هانا والترز / تهیه‌کننده: سیمون مالونی/ ژانر: جنایی، درام/ پخش از: بی‌ بی سی / تعداد اپیزودها: ۳ / امتیاز در آی.ام.دی.بی: ۸.۴ از ۱۰

خلاصه فیلم:  یک معلم با ارتکاب قتل غیرعمد به چهارسال رندان محکوم شده است و باید با چالشهای زندگی در زندان کنار بیاید.

*

آثار ساخته شده در محیط زندان معمولا رویکرد ثابتی دارند. جذاب‌ترین موضوع این فضا، با اختلاف، مربوط به ماجراهای گریز و اجرای نقشه فرار است. موضوعی که همیشه علاقه‌مندان خاص خودش را داشته‌. علاوه بر آن رویکرد دیگری هم وجود دارد که از هیجان و خشونت افراطی این محیط برای به وجدآوردن مخاطب استفاده و یا حتی سوء استفاده می‌کند. در این بین اما آثاری هم ساخته می‌شوند که به دنبال آشکارکردن جنایت‌های خاموشِ پشت میله‌ها هستند و سیستم تادیبی را زیر سوال می‌برند. شبیه نگاهی که در سریال نارنجی مُد جدید است(جنجی کوهان /۲۰۱۹-۲۰۱۳) به وضع نابسامان زندانیان وجود داشت و عاقبت به شورش آن‌ها نیز منتهی شد. همچنین در مجموعه آن شب (استیون زایلیان/۲۰۱۶) به نقش مخرب محیط زندان در آلوده‌ کردن افراد تازه‌وارد پرداخته شده بود. اما جدیدترین تولید بی‌بی‌سی یعنی مجموعه سه ایپزودی حبس با تمام آن‌ها متفاوت است.

در این مینی‌سریال خبری از کلیشه‌های مرسوم زندان‌ نیست و همه چیز در نزدیک‌ترین شکل به واقعیت پیش‌ می‌رود. ماجرا از دو زاویه متفاوت - یک زندانی تازه‌وارد و یک زندانبان با سابقه- روایت می‌شود و همراه با پرداختن به اتفاقات مختلف، توجه ویژه‌ای به درونیات شخصیت‌ها دارد. نقطه‌قوت حبس بازی‌های ماهرانه و به دور از اغراق بازیگران است. در این‌جا شان بین بازیگر شخصیت ند استارک، لرد باابهت جنوب وستروس، به یک معلم میانسال عاجز و دائم الخمر تبدیل شده که کابوسِ گناهش رهایش نمی‌کند.

حبس رویکرد نقادانه‌ای دارد و در کنار نگاه جامعه‌شناسانه‌ به مسائلی مانند خطای آگاهانه، پذیرش اشتباهات، بخشش و شروع دوباره به بررسی ناکارآمدی‌‌های سیستم عدالت‌خواهی، ضعف قانون در تامین امنیت، حکمرانی مواد مخدر و قدرت بی‌حساب توزیع‌کنندگان آن می‌پردازد. با این وجود اما حبس از ظرفیت‌های داستانی‌اش بهره کامل را نمی‌برد و فاقد اوج و فرودهایی‌ست که بیننده را مشتاق و پیگیر نگه‌دارد. بهترین بخش مجموعه هم نحوه پایان‌بندی آن است که روندی منطقی، دراماتیک و هدفمند دارد. به صورتی که زندگی دو شخصیت اصلی همچنان در دو مسیر مخالف دنبال می‌شود و اتمامِ مشکلات یکی، شروع چالشهای دیگری‌ست.

 

 

1400/6/4 12:47:44