ترجمه مریم فامیلیان
واکنش آنی از کن 75( می 2022) : قاتلین ماه کامل ( مارتین اسکورسیزی )
تاریخ نگاری جنایی

کارگردان : مارتین اسکورسیزی / نویسنده : اریک روث / بازیگران : لئوناردو دی کاپریو / رابرت دنیرو /لیلی گلداستون.
خلاصه داستان : اعضای قبیله اوسیج در شمال شرقی اوکلاهاما در دهه 1920 تحت شرایطی مرموز به قتل رسیدند.

گاردین
برخورد اپیک با ترس‌های وجودی

قاتلینن ماه کامل نام جستاری روایی به قلم دیوید گرن است و مارتین اسکورسیزی فیلم را از آن اقتباس کرده‌است. حذف و رانده‌شدن بومی‌های آمریکا در ۱۹۲۰ موضوع کلی درام آخر اسکورسیزی است. خط روایی پلات به این ترتیب است که بیماری مرموزی در میان بومیان بروز می‌کند و از قِبل آن قتل‌هایی زنجیره‌ای به وقوع می‌پیوندد. از نظر ژانر می‌توان گفت با ترکیب وسترن و درام جنایی طرف هستیم که پایه‌گذاری آمریکا نوین را به صورت انضمامی در قالب واقعه‌ای مشخص به معرض تماشای مخاطب قرار می‌دهد. توحش نظام‌یافته برای تصاحب زمین،منابع، قدرت و حضور دیرهنگام نمایندگان قانون برای توقف‌ قتل‌ها؛ همگی این فرصت را برای فیلم مهیا کرده‌اند تا بتواند وخامت اوضاع تاریخی را هم برای بومیان، و هم سفید‌ها به نمایش بگذارد.

هالیوود ریپورتر
 درام جنایی و پرحرارت

«اگه بخوای یه نفر رو به خاطر لگد زدن به یک سگ محکوم کنی خیلی آسون‌تره تا وقتی به خاطر قتل یک سرخپوست.»
خشونت و پول از وجوه مشترک تماتیک در آثار اسکورسیزی‌ست. علاقه‌ او به تبهکاران و ضدقهرمانان بر کسی پوشیده نیست، با این تفاوت که در فیلم قاتلین ماه کامل جنایت وجهه‌ انسانی‌تری نسبت به آثار پیشین وی دارد و به تبع آن احساساتی انسانی مثل گناه و تحقیر هم پررنگ‌تر می‌شود. هیولاوار ترین شخصیت فیلم نقشی‌ست که رابرت دنیرو آن را ایفا می‌کند، مردی که علیرغم بازوی شر بودن، در میان جامعه‌ نمایش داده شده در فیلم از اعتبار برخوردار است و همین بعد جذابی به شخصیت او می‌بخشد.
در سینما، نقش پیچیده و غیرِ تخت برای زنان نوشتن دشوار است. نقشِ لیلی گلدستون نه تنها پیچیده تعریف شده، بلکه کل بار تاثر و اندوه فیلم را نیز یک تنه به دوش می‌کشد. او که نقش همسر دی‌کاپریو را بازی می‌کند آمیزه‌ای از هوش، غرور و رنج زنی بومی در عصر تلاطم است.

نیویورک تایمز
کاملا خشک و جدی در خدمت روایت

از فیلم پس از ساعت‌ها در سال ۱۹۸۶ تاکنون اسکورسیزی در کن حاضر نبوده است. هدف او در سطح داستان، پرداختن به فراز و نشیب‌های ناگوار تاریخ آمریکا و تورق بخشی از آن است که به تشکیل ایالت اوکلاهامای امروزی می‌انجامد. اما از حیث محتوا، او فقط تاریخ جنایت آمیز را مورد هدف قرار نداده بلکه در تلاش است روایتی از قدرت ارائه دهد که خط‌کشی‌های واضحی میان شخصیت‌ها، روابط آن را شکل می‌دهند. یکی از تصاویر جذاب فیلم کشف نفت‌های خوابیده زیر زمین و نمایش شخصیت دی‌کاپریو است که با لباس جنگ به آن سرزمین پا میگذارد و سپس به درخواست عمویش از روی مصلحت با زنی بومی ازدواج می‌کند. دوربین اسکورسیزی از نمای بالاتر از تراز مرسوم، کاملا خشک و جدی در خدمت روایت است.

 

واکنش‌های آنی جشنواره کن 2023 را بخوانید: 

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : برگ‌های افتاده ( آکی کوریسماکی )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : می دسامبر (تاد هینز )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : هیولا ( هیروکازو کوره ادا )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : آناتومی یک سقوط (ژوستین تریه )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : ایندیانا جونز شماره‌گیر مرموز ( جیمز منگولد )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : محوطه مورد علاقه ( جاناتان گلیزر )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : استروئید سیتی ( وس اندرسون )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : درباره علف‌های خشک ( نوری بیلگه جیلان )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : روزهای عالی ( ویم وندرس )

واکنش آنی از کن 76 (می 2023) : درخت بلوط پیر (کن لوچ )

1402/3/25 08:40:27