از «سرزمین آواره‌ها» تا «میناری»
بهترین فیلم ها از نگاه «متاکریتیک»

سینما تریبون:سایت «متاکریتیک» که حدود  22 سال است به جمع‌آوری نقدها و امتیاز منتقدان در زمینه‌ی سینما، تلویزیون، بازی‌های ویدیویی، موسیقی مبادرت می‌ورزد، به سنت هر ساله ده فهرست ده فیلم برتر سال گذشته میلادی را منتشر کرد.

انتخاب‌ها چندان دور از ذهن نیستند، فیلم‌هایی در این فهرست قرار دارند که در فصل جوایز در حال گرفتن جایزه یا نامزدی هستند.نکته این لیست انتخاب دو فیلم از اسپایک لی است.

فهرست ده فیلم برتر سال 2020 از نگاه سایت متاکریتیک به شرح زیر است:

1- سرزمین آواره‌ها ساخته کلوئی ژائو
داستان درباره زنی به نام «فر ن»، با بازی فرانسیس مک‌دورمند، است، زنی غمگین که ساکن امپایر شهرکی در ایالت نوادا بود. این شهر در کنار منطقه‌ای صنعتی ساخته شده بود . پس از تعطیلی کارخانۀ گچ، امپایر نیز به معنای واقعی کلمه متروک ماند و خالی از سکنه شد؛ به‌‌گونه‌ای که در مدت زمان شش ماه، کُد پستی شهر نیز از تمام سیستم‌ها حذف شد! در این شرایط بسیار سخت، همسر فرن از دنیا رفت و او را کاملاً تنها گذاشت.فرن نیز آنجا را ترک گفت و با ماشین «ون» به دل شهرهای مختلف زد. «سرزمین آواره‌ها» برنده جایزه شیرطلایی بهترین فیلم است.

2-اولین گاو ساخته کلی رایکارد
«اولین گاو»  برگرفته  از رُمانی به نام «نیمۀ عمر» نوشته جاناتان ریموند است. داستان درباره یک سرآشپز زبردست به نام اوتیس فیگوویتس است که به گروهی از شکارچیان و تاجران پوست حیوانات در ایالت اورگن ملحق و با یک مهاجر چینی ارتباط برقرار می کند. در ادامه، اوتیس و کینگ-لو، باهم کسب و کاری راه می‌اندازند. «اولین گاو» در بخش مسابقه اصلی جشنواره جهانی برلین سال 2019رونمایی شد.

3-لاورز راک ساخته استیو مکوئین

داستان«لاورز راک» در یک شب در یک مهمانی در دهه 1980 در غرب شهر لندن اتفاق می‌افتد. فیلم به روابط در هم تنیده  با  پس زمینه‌ای از خشونت ، عشق و موسیقی می پردازد.استیو مک‌کوئین سال گذشته فیلم ستایش شده «لاورز راک» و مجموعه «تبر کوچک» را ساخت که هر دو با تحسین روبه رو شده است.

4-هرگز بندرت گاهی همیشه ساخته الیزا هیتمن

«هرگز بندرت گاهی همیشه» تصویری صمیمی از دو دختر نوجوان در حومه پنسلوانیاست. دخترانی که با بارداری ناخواسته روبه رو و از کمترین حمایت برخوردار هستند. این دو دختر به نامهای اتمن و اسکایلر به شهر نیویورک سفر می‌کنند تا یکی از آنها فرزندی که در رحم دارد بیاندازد. اما مشکلاتی سر راه این دختران قرار می‌گیرد. این فیلم در جشنواره جهانی فیلم برلین در بخش مسابقه اصلی سال گذشته رونمایی شد

5- 5 هم‌خون ساخته اسپایک لی
«5 هم خون » داستان چهار کهنه سرباز جنگ ویتنام است که در دوران جنگ عضو یک دسته‌ی پنج نفره به نام «۵ همخون» بودند. آنها حالا تصمیم دارند که به ویتنام برگردند. پنجاه سال از دوره جنگ سپری شده و آنها هدفی را  برای بازگشت به ویتنام دنبال می کنند.

6-میناری ساخته لی آیزاک چونگ

«میناری»  در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد و با کسب جوایز تماشاگران و هیأت داوران بخش آثار دراماتیک سینمای آمریکا، در این جشنواره مطرح شد. داستان درباره یک خانواده کره‌ای مهاجر در آمریکاست. و برگرفته از زندگی شخصی لی ایزاک چانگ در دوران کودکی او است. خانواده  کره‌ای که در سال‌های اولیه  مهاجرت با کار در مرغداری  زندگی فقیرانه‌ای را با تصمیم شخصی خانواده به یکی از مناطق روستایی ایالت آرکانزاس مهاجرت می‌کنند تا در آنجا به کشاورزی مبادرت بورزند.

7- من به پایان دادن به اوضاع فکر می‌کنم ساخته چارلی کوفمن
فیلم جدید چارلی کوفمن ، فیلمنامه‌نویس فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک درباره یک زن جوان همراه با دوستش ،جیک به مزرعه خانوادگی آن دوست سفر می‌کند. زن تصمیم دارد به رابطه خود با جیک خاتمه بدهد و ....

8-زن جوان خوش آتیه ساخته امرالد فنل

یک کمدی سیاه به کارگردانی امرالد فنل است که در نخستین تجربه فیلمسازی خود، مارگو رابی را در مقام تهیه‌کننده در کنار خود دارد.

کیسی توماس زنی 30 ساله است که با پدر و مادرش زندگی می کند. سالها قبل ، او در دانشکده  پزشکی با بهترین دوست مادام العمر خود ، نینا فیشر بود. با این حال ، پس از اینکه نینا توسط همکلاسی آنها ، آل مونرو مورد تجاوز قرار گرفت ، و هم سیستم مدرسه و هم سیستم قضایی حق را به نینا فیشر نداند  ، کیسی تحصیل را رها کرد تا از نینا مراقبت کند. نینا سرانجام با خودکشی درگذشت. کیسی اکنون در یک کافی شاپ کار می‌کند. شب‌ها ، او به کلوب‌ها  می رود و وانمود می کند مست است و تلاش می کند پسری او را به خانه ببرد. کیسی منتظر می ماند تا آنها بخواهند از شرایط مستی او استفاده کنند و سپس میزها را به سوی آنها پرت کند ، آنها را بترساند یا صدمه بزند و ...

9-آوای متال ساخته داریوس ماردر
داستان درباره روبن و گروه موسیقی متال اوست که تور برگزار می‌کنند. اما رفته رفته روبن شنوایی خود را از دست می‌دهد و  روبن به پزشک مراجعه می‌کند، او تنها 20 تا 30 درصد شنوایی دارد و در ادامه ماجراهایی برای یک موسیقی‌دان پیش می‌آید.

10-اتوپیای آمریکایی ساخته اسپایک لی
درحقیقت «اتوپیای آمریکایی» یک نمایش ضبط شده در برادوی است که گروه موسیقی دیوید بایرون اجرا کردند و شامل بر اجرای چند ترانه آلبوم بایرون «اتوپیای آمریکایی» می‌شود. این فیلم نخستین بار در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد.

1400/1/20 01:24:19