ترجمه مریم فامیلیان
واکنش آنی از کن 76( می 2023) : هیولا ( هیروکازو کوره ادا )
انحطاط جامعه


کارگردان : هیروکازو کوره-ادا / نویسنده : یوجی ساکاموتو / بازیگران : ساکارو آندو / ایتا ناگایاما /میتسوکی تاکاهاتا /شیدو ناکامورا
خلاصه داستان : وقتی میناتو شروع به رفتارهای عجیب و غریب می کند، مادرش احساس می‌کند که مشکلی وجود دارد. او متوجه می‌شود معلم مدرسه مسئول این اتفاقات است، به مدرسه می‌رود تا بداند چه خبر است...

گاردین
ترکیب اخلاق مدرن با رفتار مدرن

کوره ادا نگاه غیرانتقادی موجود به خلاهای قانونی در جامعه‌ ژاپن در مواردی چون هموفوبیا، جرائم اینترنتی، خانواده‌ ناکارامد و ... را محتوا قرار داده است. ریوشی ساکاموتو پیانوی غمگین و اثرگذاری در لحظات درست می‌نوازد و دوربین او یک واقعه را همچون موتیف از نظرگاه‌های مختلف دنبال می‌کند. همین موضوع سبب میشود مخاطب حس کند فیلمساز معنا و منظور خود را به راحتی در اختیار او قرار نمی‌دهد. چرخش زاویه دید از یک شخص به شخص دیگر در صورت ساختار متفاوت میتوانست معنا و واقعیت را روشن‌تر کند اما در این فیلم نتیجه‌ی عکس دارد. از نکات خوب فیلم نگاه غیرکلیشه‌ای کارگردان نسبت به کودکان است. ظرفیت شرارت‌ورزی در کودکان ، چه خودتخریبی چه دیگری‌تخریبی، به دقت مکاشفه شده‌است.و همه می‌دانیم کوره ادا در این زمینه از هوش بالای انسانی برخوردار است. فقط نمی‌دانم اگر از حجم از معما‌های زیادی گه فیلم می‌ساخت، کم میشد ، چه ضربه‌ای به ان وارد می‌آمد؟

هالیوود ریپورتر
وزنه‌ قلدرمآبی در دستان کودکان

کوره ادا سراغ کودکان خانواده‌های از هم پاشیده در ژاپن رفته و داستانش را با شیوه‌ای که به آن «اثر راشومون» می‌گویند، تعریف می‌کند. البته این نخستین بار است که او با نویسنده‌ای دیگر کار کرده است. تم‌های انسانی نظیر انزوا، از دست رفتن، سرابِ خوشبختی و غیره در آن واحد سبب شده فیلم وحدت محتوایی مشخصی نداشته باشد. تغییر مدام زاویه دید و برهم نهادن آن‌ها سبب شده نوری که به معماها می‌افکند به جای افزایش شدت تدریجی ، برای لحظاتی قطع و وصل شود و گیجمان کند. البته نوعی پرهیز فرهنگی در فیلمنامه‌نویسی ژاپنی وجود دارد که می‌شود این اشکالات را به گردن آن انداخت. حالا اینجا معلوم نیست فرم ایجاب می‌کرده یا پرده‌پوشی فرهنگی. شخصیت معلم باید همچون بندبازی همه‌‌ حرکاتش را با کنترل کامل انجام دهد تا در محاصره‌ دانش‌آموز، والدین، نهاد مدرسه و قانون قرار نگیرد. فیلم ادا و اطوار بصری نداشت اما زور احساسی بالایی که از شناخت و نگرش کوره ادا می‌آید آن را در پایان نجات داد.

ورایتی
مضامین سیاه هیولا در کلافی از معمای پیچیده

از کسی نمی‌داند و دله دزدها کوره ادا را یکی از اومانیست‌ترین کارگردانان حال حاضر میشناسیم. او همیشه می‌تواند بهترین وجه شخصیتش را بیرون بکشد و به تماشا بگذارد. پس از دو تلاش ناموفق در عرصه بین‌المللی، کوره ادا در حالی به ژاپن بازگشت که فیلم آخرش با عنوان هیولا مدام در حال فریب مخاطب است. هیولا کیست؟ چه چیزی از آدم هیولا می‌سازد؟ ایا این همه بدبختی زیر سر یک بچه است؟ و بسیاری سوال دیگر مدام در سر مخاطب می چرخند. شیوه‌ روایت مزاحم شناخت میناتو، مادر تنها، معلم و دیگر شخصیت‌ها می‌شود. بخاطر خساست او در اطلاعات دادن، که نمی‌دانیم دلیلش چیست، همه‌ خشم، خودکشی و مسائل سیاه دیگر پنهان می‌شوند. فیلم از تعلیق جعلی رنج می‌برد و نزدیک به ۴۵ دقیقه در حال تصور فاجعه‌ای هستیم که لزومی به دانستن آن نیست.

 

واکنش‌های آنی جشنواره کن 2023 را بخوانید: 

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : برگ‌های افتاده ( آکی کوریسماکی )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : می دسامبر (تاد هینز )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : آناتومی یک سقوط (ژوستین تریه )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : ایندیانا جونز شماره‌گیر مرموز ( جیمز منگولد )

واکنش آنی از کن 76( می 2022) : قاتلین ماه کامل ( مارتین اسکورسیزی )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : محوطه مورد علاقه ( جاناتان گلیزر )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : استروئید سیتی ( وس اندرسون )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : درباره علف‌های خشک ( نوری بیلگه جیلان )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : روزهای عالی ( ویم وندرس )

واکنش آنی از کن 76 (می 2023) : درخت بلوط پیر (کن لوچ )

1402/3/30 12:02:51