رسول بهروش
بانمکی 20:30 به جادوگر هم رسید!
انتخاب من، علی کریمی است

باورنکردنی‌ترین مساله دنیا، اعتدال و خیرخواهی صداوسیما است. چطور می‌توان به سیستمی اعتماد کرد که همه چیزش بر پایه نگاه‌های تنگ و محدود سیاسی و جناحی استوار شده؟ حالا داستان علی کریمی و طعنه‌های بی‌نمک بخش خبری 20:30 است. کریمی قبض برق چهار میلیونی‌اش را با چاشنی گلایه از تهدید وزارت نیرو منتشر کرده است. بعد هم خیلی از مردم به خاطر مصرف بالای برق در این روزهای بحرانی از خود او ایراد گرفته‌اند. این جزو معدود دفعاتی بود که جادوگر تحت فشار افکار عمومی قرار می‌گرفت. خیلی از نقدها هم درست بود و چه بسا اگر زمان به عقب برمی‌گشت، کریمی قبض برقش را روی اینستاگرام نمی‌گذاشت. همه اینها را می‌شود فهمید، اما حکایت مداخله فرصت‌طلبانه 20:30 در این ماجرا چیز دیگری است. به جرات می‌توان گفت ورود این بخش خبری به داستان، فضا را بار دیگر به سود علی کریمی تغییر داد؛ بس که ماشاالله تلویزیون محبوب است!

 

صد البته باب نقد برای تلویزیون ایران هم مثل هر رسانه دیگری می‌توانست باز باشد، مشروط به اینکه آقایان انصاف و عدالت را رعایت کنند. امثال 20:30 اگر در تمام طول این سال‌ها یک سر سوزن از درخشش، دست به خیری و مواضع درست و مردمی کریمی را بازتاب می‌دادند، امروز هم می‌شد نقد آنها را رویکردی درست و حرفه‌ای خواند. این جماعت اما کور محسنات و بینای معایب هستند؛ چطور می‌توان باورشان کرد؟ قبض برق کریمی را درشت می‌کنند و به این بهانه مواضع مردمی او را به سخره می‌گیرند، اما یادمان نمی‌آید چیزی در مورد باغ وحش اختصاصی حسن رعیت گفته باشند. به هر حال لابد خرج غذا و نگهداری توله ببرهای او، کمتر از مصرف برق کریمی بوده است!

بین شما و او، هزار بار دیگر انتخاب من علی کریمی است. او اگر عمارت دارد، از دیوار مردم بالا نرفته، دزدی و اختلاس نکرده، رانت نداشته و آقازاده و متصل به کانون قدرت نبوده. خداوند حکیم در وجودش استعداد گذاشته و این آدم هم از آن استفاده کرده است. سال‌ها در امارات بیشترین دستمزد را گرفته و دو سال برای بایرن‌مونیخ بازی کرده. خبر از ملک و املاک و سبک زندگی بقیه بایرنی‌ها دارید؟ کریمی بارها موجب خوشحالی مردم کشورش شده و وقتی شما خواب بودید، به وسع خودش به دیگران یاری رسانده است. ثروت برازنده اوست یا زالوهای وابسته اقتصادی؟ اشکالش را هم در این فقره، مردم بی‌واسطه در صفحه خودش به او گفتند؛ آخر آنجا مثل صداوسیما سیاست ارتباط «یکطرفه» با مخاطب حاکم نیست!

1400/4/23 14:59:44