راهنمای فیلم 2021: کروئلا
آشتی با شرارت ذاتی

کروئلا /کارگردان: کریگ گیلسپی/ بازیگران: اِما استون، اِما تامپسون، مارک استرانگ، جوئل فرای/ تهیه کننده: اندرو گان، مارک پلت/ کمپانی توزیع کننده: استدیو والت دیزنی/ کشور سازنده: آمریکا/ ژانر: جنایی، کمدی/امتیاز در سایت آی ام دی بی: 4.7 از ۱۰/ امتیاز در سایت راتن تومیتوز:  ۷۲ از ۱۰۰

خلاصه: این فیلم اقتباسی از داستان ۱۰۱ سگ خالدار است و ماجرای تبدیل شدن یک طراح لباس به مجرمی بدنام را روایت می‌کند.

***

دوران سرزنش کردن آشوب‌گران در سینما تمام شده. آن‌ها هم مانند ابرقهرمانانِ فداکار ستایش می‌شوند، مورد تشویق قرار می‌گیرند و برای خود هواداران سرسختی پیدا می‌کنند. حالا دیگر بدون معذوریت اخلاقی میتوانیم دوستشان داشته باشیم، از نقشه‌های شوم آن‌ها هیجان زده شویم و در کنارشان از نابودی دنیا لذت ببریم. اما وضعیت از این هم برایمان راحت‌تر می‌شود زمانی که تقابل خیر و شر بطور کلی کنار گذاشته می‌شود و ما این فرصت را بدست می‌آوریم تا در جهانِ خالی از شخصیت‌های مثبت با خیالی آسوده از شرور عزیزمان طرفداری کنیم. در واقع فیلم کروئلا (به معنی دختر بدجنس) در ادامه سیاست تنفرزدایی از شخصیت‌های منفی است. رویکردی تقریبا جدید که قبل‌تر و در فیلم خبیث (رابرت استرامبرگ /۲۰۱۴) با بازی آنجلینا جولی و سریال وانداویژن (جک شفر /۲۰۲۱) به‌کار گرفته شده و هدفش واکاوی علت این شرارت و تشویق مخاطب به تک‌بُعدی ندیدن آن‌هاست.

اِما استون در ایفای نقش کروئلا موفق است. لهجه و لحن بیان، بازی چشمی و زبان بدن قابل قبولی دارد اما شگفتی فیلم کسی نیست جز اِما تامپسون! با اجرایی بسیار ماهرانه و خوانشی دقیق از تیپ شخصیتی که گاهاً مسلط‌تر از استون ظاهر می‌شود. جلوه‌های ویژه برخلاف طراحی لباسِ زیبای فیلم ضعیف و مصنوعی است و ضرباهنگ فیلم نیز به‌ دلیل زمان طولانی به مشکل برمی‌خورد. موضوعی که می‌شد با حذف حداقل ۳۰ دقیقه از بخش‌های اضافی و یک تدوین حرفه‌ای‌تر از آن جلوگیری کرد.

فضای فیلم کروئلا کمیک است و این لحن طنز از تلخی دنیای آن کم کرده. دنیایی که آدم‌هایش تنها در دو دسته قرار میگیرند: آتش‌افروزهایی که به جان هم می‌افتند و سپس سایر شخصیت‌ها، که در اوج انفعال اخلاقی به گسترش آشوب و شرارت کمک می‌کنند. اگر در فیلم جوکر (تاد فیلیپس /۲۰۱۹) با پدیده خباثت تحمیلی روبرو بودیم و جنون یک  شخصیت افسرده را ناشی از فشار سیستم فاسد می‌دانستیم، در کروئلا با کاراکتری سر و کار داریم که از دنیای جوکر تنها خنده هیستریکش را قرض گرفته و کاملا آگاهانه به نیمه شرورش اجازه قدرت‌نمایی می‌دهد.

1400/4/6 17:37:03