آمده ایم تا شب چراغ سینما باشیم

فاطمه پاقلعه‌نژاد: رسانه و سینما از سال‌های دور ارتباط تنگاتنگی با هم داشته‌اند. رسانه از یک سو برای سینما می‌تواند کارکردی تبلیغاتی و در جهت معرفی محصولات این عرصه داشته باشد و از سوی دیگر مانند دیگر عرصه‌ها وظیفه‌ای روشنگرانه دارد و باید نوری باشد بر تاریکی‌ها و از کمبودها و نقاط ضعف سینما به عنوان یک صنعت سرگرمی‌ساز  بگوید.

در سال‌های اخیر اما افزایش قدرت اقتصادی سینما و وی‌اودی‌ها با صنعتی‌تر شدن این عرصه و کاهش قدرت اقتصادی رسانه‌ها از دلایلی هستند که این کارکرد رسانه را دچار تغییر کرده‌اند و موجب شده‌اند برخی رسانه‌‌ها چراغ‌های انتقادی خود را نسبت به سینما و مدیریت آن خاموش کرده و تنها سعی کنند نقش مبلغ و معرف محصولات تولید شده در عرصه سینما را ایفا کنند. موضوعی که از اعتبار رسانه به معنای واقعی آن می‌کاهد و نقش آن را در حد روابط عمومی تقلیل می‌دهد.

 رسانه‌هایی که برخی از عرصه تکنولوژی عقب مانده‌اند و با گسترش شبکه‌های اجتماعی هر روز بخشی از مخاطبانشان را از دست می‌دهند بالاجبار به سمت عرصه پرمخاطب و جذاب سلبریتی‌ها میل می‌کنند و در این راه بخشی از محتوای خود را به انتشار اخبار مربوط به محصولات دنیای تصویر اختصاص می‌دهند تا بتوانند از پایگاه اجتماعی چهره‌های این عرصه در راستای افزایش مخاطبان خود بهره ببرند.

این اتفاق که دل‌زدگی بخشی از نیروهای خلاق و در نتیجه دوری آنها از حوزه رسانه را به دنبال داشته، موجب شده تا روز به روز از قدرت انتقادی و روشنگرانه رسانه‌ها در مقابل سینما و ضعف‌های فنی، محتوایی و مدیریتی آن کاسته شود و عملا در برخی موارد با رسانه‌هایی روبه‌رو باشیم که تنها بلندگویی هستند در مقابل چهره‌ها و برای بازنشر پست‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی از هم سبقت می‌گیرند و از سوی دیگر اخبار روابط عمومی را بدون نگاه و تحلیل به عنوان محتوای خبری منتشر می‌کنند.

در چنین فضایی بر یک نکته تقریبا توافق وجود دارد؛ جای خالی رسانه‌ای که بتواند نوری بر تاریکی‌های عرصه سینما بتاباند . رسانه ای که هر جا کاستی‌ یا نقصانی وجود داشت، با روشنگری به آن بپردازد و تلاش کند تا کمی از فضای سلبریتی‌زده این روزهای سینما فاصله بگیرد و به نقد جریاناتی بپردازد که سینمای ایران را به مرز نابودی کشانده‌اند.

در این راستا با هدف تحلیل و روشنگری پای در این عرصه گذاشته‌ایم و در این راه آماده‌ایم تا سختی‌های مسیر را به جان خریده و آهسته و پیوسته پیش برویم، تا آنجا که مخاطب جدی و عام سینما با ما همراه شود و شب‌چراغی باشیم بر دنیای تاریک این روزهای سینمای ایران.

 

عکس: مهدی احمدی و هانیه توسلی در فیلم شبهای روشن ساخته فرزاد موتمن(1381)

 

1400/1/20 01:37:44