راهنمای فیلم 2021:لوکا
 تابستان گردی با غیرخودی ها

لوکا/کارگردان: انریکو کازاروزا / صداپیشه‌ها: جیکوب ترمبلی،  مایا رودولف، جک دیلن گریزر / تهیه کننده: آندرا وارن / توزیع کننده: استدیو والت دیزنی / امتیاز در آی.اِم.دی.بی: ۷.۶ از ۱۰ / امتیاز در راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰ / امتیاز در متاکریتیک: ۷۱ از ۱۰۰

خلاصه: پسربچه‌ای به نام لوکا متوجه ماهیت دوگانه‌اش می‌شود و تصمیم می‌گیرد همراه با دوستش به خارج از دریا سفر کرده و وارد یک روستای ساحلی شوند.

*

پیکسار بعد از تجربه موفق کوکو ( لی آنکریچ، آدریان مولینا/ ۲۰۱۷)  باز هم داستانش را به خارج از مرزهای آمریکا برد و این‌ بار به سراغ یک روستای ساحلی کوچک در ایتالیا رفت. جایی که حال و هوای تابستانی‌ و سرخوشانه‌اش می‌تواند یک سفر جادویی و رنگارنگ برای تماشاگران باشد و ملالت روزهای داغ و کرونازده آن‌ها را جبران کند. همچون کوکو در این انیمیشن هم دشمن شروری وجود ندارد و جدا از شخصیت خودشیفته‌ای که نقش رقیب لوکا و دوستانش را دارد، تعقیب و گریزها بین اعضای خانواده و بدلیل اختلاف عقیده میان آن‌هاست. اختلافاتی که ناشی از ناآگاهی و تفکرات به‌روزنشده والدین است. لوکا در خلال آشنایی با زندگی ساحلی در ایتالیا، عادات مردم و غذاهای مخصوص آن‌ها یک مفهموم جهانی را بررسی می‌کند. غیرخودی‌ها!

شخصیت لوکا در اوایل داستان به ماهیت اصلی‌اش پی می‌برد؛ اینکه او فقط یک موجود دریایی نیست! اما در ادامه متوجه می‌شود این تفاوت از دیدگاه افراد بیرون از دریا ناخوشایند است و زندگی دوگانه‌اش به عنوان یک انسان/آبزی می‌تواند برای او خطرآفرین شود. افسانه‌های غلطی که او و هم‌نوعانش را دچار انزوا کرده در حقیقت تلنگری به تفکرات بعضاً اشتباه ماست و استعاره‌ایست از وضع نابسامان کسانی که شبیه به اکثریت نیستند. پیام فیلم به اندازه جلوه های رنگارنگش زیباست، پیامی در ظاهر ساده و تنها برای کودکان؛ اما اینطور نیست. اینکه متفاوت بودن به معنی ترسناک بودن نیست، عجیب بودن و مثل بقیه نبودن عیب نیست و هیولاها چیزی نیستند جز هیبت‌ترسناکی از نادانسته‌های ما. آن‌ها زاییده ذهن‌‌های ناآگاهند.

لوکا با وجود چشم‌نواز بودنش نسبت به سایر تولیدات پیکسار محصول ساده‌تریست و پیچیدگی و جزییات آن ها را ندارد.از طرفی منطق روایی‌اش نیز در نیمه دوم دچار لغزش می‌شود و انسجام خود را از دست می‌دهد. پرداخت بعضی از بخش‌ها هم  _مانند ماجرای پدر آلبرتو_ ناکافی به‌نظر می‌رسد. لوکا شاید یک قدم تازه نباشد اما همان چیز‌ی‌ست که برای استقبال از تابستان نیاز داریم.

 

 

 

1400/5/8 17:26:53