علیرضا مجمع
سخنی با وزیر فرهنگ و ارشاد احتمالی آینده ایران
چه کمدی ابزورد نابی!

آقای اسماعیلی نیامده سر شوخی را باز کرده‌اید؟ داشتیم؟! مطمئنم دوربین مخفی گذاشته‌اید در اینستاگرام و توییتر و دارید به ما می‌خندید که برنامه‌های شما برای اداره فرهنگ کشور را باور کرده‌ایم و داریم خط به خطش را می‌خوانیم و دهانمان باز مانده از تعجب. دارید می‌خندید دیگر، نه؟!   بله، دارید می‌خندید. غیر از این باشد که فکر کنم آدرس را اشتباه آمده‌اید. اینجا ایران است، نه یکی دو هزار کیلومتر آنطرف‌تر؛ افغانستان طالبانی. می‌دانم دارید شوخی می‌کنید. ولی برادر من اول می‌آمدید در این مهمانی و به مهمانان از خودتان بزرگ‌تر معرفی می‌شدید، بعد آرام آرام لطیفه تعریف می‌کردید تا دیگران بخندند و بعد که با جمع آشنا شدید، اول با کسانی شوخی را شروع می‌کردید که حدس می‌زدید ظرفیت بیشتری برای شوخی دارند. آخر برادر من، این چه وضع شوخی است که از امروز بعد از ظهر تا همین الان حتی یک کامنت مثبت نگرفته‌اید برای لاطائلاتی که به نام برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد به مجلس ارائه داده‌اید. حتی سفت و سخت‌ترین مدافعانتان در رسانه‌‌های طرفدار آقای رییسی هم نمی‌توانند از این برنامه دفاع کنند و پشتتان بمانند. آنها هم احتمالا زمان خواندن برنامه شما قاه قاه زده‌اند زیر خنده و نتوانسته‌اند جلوی خودشان را بگیرند. به شخصه به ایشان حق می‌دهم، آخر این چه جملاتی است در برنامه‌تان.مثلا در بخش وضعیت موجود در فصل برنامه‌هایی که برای سینما دارید نوشته‌اید:

«-تولید فیلم‌های ضدارزش، غیرانقلابی و غیراخلاقی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد

از ۷۷ فیلم رصد و تحلیل‌شده، ۵۹ فیلم مروج سبک زندگی غیراسلامی ایرانی و تخریب‌کننده انقلاب اسلامی، ۶۱ فیلم ارائه‌کننده تصویر مثبت از زن بی‌حیا، ۵۰ فیلم سیاه‌نما و ناامیدکننده، ۶۰ فیلم مروج وادادگی و تحقیر ملی، ۵۵ فیلم القاکننده واگرایی دینی و ملی و قانون‌گریزی و نمایش ناکارآمدی نهادها بوده‌اند. (سال ۹۷)»

باز هم بگویم یا بس است؟ همین چند خط نشان می‌دهد این برنامه برای جای دیگری غیر از محدوده کشوری به نام ایران نوشته شده است. مشاور نداشته‌اید؟ یا خودتان به تنهایی این برنامه را نوشته‌اید؟ اگر مشاور داشته‌اید که بهتان می‌رسانم این‌ها پوست خربزه انداخته‌اند زیر پایتان. اینها رفیق نیستند. دیدند شما از همه جا بی‌خبر به فرمان رییس‌جمهور قرار شده که سکان فرهنگ این کشور را چهار سال در اختیار داشته باشید، گفته‌اند برنامه‌ای بنویسیم که یک وجب روغن رویش ببندد. وگرنه کدام عقل سلیمی است که قبول کند در سازمان سینمایی وزارت معظم فرهنگ و ارشاد فیلم‌های ضدارزش، غیرانقلابی و غیراخلاقی مجوز تولید و نمایش می‌تواند بگیرد. کدام آدم عاقلی است که بتواند از بین 77 فیلم سال 97 در 61تایش زن بی‌حیای مثبت بگذارد و آب هم از آب تکان نخورد؟ اصلا از آن مشاورانتان پرسیدید که ملاکشان برای زن بی‌حیا آن هم در فیلمی در دوران جمهوری اسلامی چیست که نشسته‌اند 77 فیلم سال 97 را دیده‌اند و تشخیص داده‌اند در 61تایش تازه تصویر این زنان مثبت است؟ ازشان پرسیدید که چطور تشخیص دادید که ۶۰ فیلم مروج وادادگی و تحقیر ملی و۵۵ فیلم القاکننده واگرایی دینی و ملی و قانون‌گریزی و نمایش ناکارآمدی نهادهاست؟ خلاصه که اگر بخواهیم کل این برنامه را بکاویم مثل این چند خط گاف‌های زیادی درمی‌آید که برای اعتبار شما خوب نیست. اگر بخواهیم تعارف را با هم کنار بگذاریم باید به صراحت بگویم شما به درد وزارت فرهنگ کشوری مثل ایران با این تفکرات نمی‌خورید. به یک دلیل ساده؛ نه ابزارش را دارید، و نه سینماگران به شما اجازه خواهند داد برنامه‌هایی که به مجلس داده‌اید را اجرا کنید. اگر هم برای گرفتن رای اعتماد این برنامه را نوشته‌اید و قصد ندارید اجرایش کنید که از اولین گام با دروغ جلو آمده‌اید و باز هم لایق وزارت فرهنگ ایران نیستید. سنتان هم که از تغییر نگاه و نگرش گذشته است. بعید است در پایان این چهار سال کارنامه موفقی از شما باقی بماند برادر. عرصه فرهنگ نمی‌ارزد برای اینکه بخواهید همه را به بهشت ببرید، دنیای خودتان را هزینه آخرت دیگران نکنید.

 

 

1400/5/26 01:54:09