برای فوق ستاره سینمای هند
پنجاه و دو سال ستاره ماندن

 

سینماتریبون:آمیتاب باچان پنجاه و دو سال است که در صنعت سینمای هند فعالیت می‌کند.

دوشنبه پانزدهم فوریه باچان پنجاه و دو سال حضور خود مقابل دوربین را جشن گرفت. پنجاه و دو سال پیش او برای نخستین فیلم اش «هفت هندی/ Saat Hindustani» ساخته خواجه احمد عباس  قرارداد بست.

«هفت هندی» داستان ماریا بود که همراه شش مرد از شهرهای مختلف می‌خواست جزیره گوآ را از استعمار پرتغالی‌ها نجات بدهد. خواجه احمد عباس نخستین فردی بود که به باچان سیه‌چرده و بلندقد اعتماد کرد. خواجه احمدعباس، رمان‌نویس، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و روزنامه‌نگاری بود که به گویش‌های اردو، هندی و زبان انگلیسی تسلط داشت.او برنده چهار جایزه ملی هند، برنده جایزه بزرگ از جشنواره جهانی کن و گوی کریستال از جشنواره کارلوی واری بود. او را یکی از پیشگامان سینمای نئورئالیسم مستقل هند می‌دانند.

باری روز پانزدهم فوریه سال 1969 خواجه احمد عباس قرارداد بازی با باچان را امضا کرد و نه ماه بعد فیلم «هفت هندی» به نمایش عمومی درآمد.

آمیتاب باچان در واکنش به این روز تصاویری از خودش را که توسط طرفداران او تهیه شده بود در توئیتر به اشتراک گذاشت و نوشت:« امروز بود که وارد صنعت فیلم شدم. 15 فوریه 1969. 52 سال! حق شناسی!»

باچان در وبلاگ خود از هواداران خود برای خاطره انگیز کردن سفر سینمایی خود تشکر کرد. باچان نوشت که اگر  خانواده بزرگ او نبود ، نقطه عطف کارنامه او صرفا به یک روز عادی تبدیل می‌شد.

«دیدن و شنیدن و خواندن آنچه آنها هدیه می کنند بسیار جذاب است. اگر آنها(طرفدارانم) نبودند ، این فقط یک روز دیگر بود. روزی که در مبارزه زندگی گذشت.»

 پس از نخستین فیلمش باچان به خاطر بازی در فیلم هایی مانند «آنند» (1971) و کمدی «بمبئی به گوا»( 1972 ) مورد ستایش قرار گرفت ، اما پیشرفت واقعی او در فیلم «زنجیر» ساخته پراکاش مهرا در سال 1973 اتفاق افتاد. این فیلم آغازگر پرسونای «مرد جوان خشمگین» بود که به شخصیت سینمایی باچان و یک صفت مادام العمر تبدیل شد ، صفتی که بازتاب دهنده عصبانیت جوانان شهری هند برای مقابله با بیکاری ، فساد و جنایت است.

او همچنان در فیلم های ژانرهای مختلف ظاهر شد - از نقش ویجی در «شعله»(رامش سیپی) تا درام رمانتیک «آهسته آهسته»(در ایران:عشق زندگی است) ، فیلم هیجان انگیز «دان»، درام / کمدی «امر، اکبر ، آنتونی» تا فیلم های متوسط هریکیش موکرجی مانند  «آبیهمان» ، «جشن» و «نمک حرم». پس از یک دوره رکود در دهه نود - دورانی که  آمیتاب باچان به دلیل کمپانی تولید فیلمش با ضررهای مالی و ورشکستگی دست و پنجه نرم کرد - این بازیگر با حضور در «محبتین»(یاش چوپرا) و همکاری با کمپانی یاش راج فیلمز و دوست دیرینه‌اش یاش چوپرا در سال 2000 بازگشتی خوبی روی پرده داشت.

در ورود به هزاره جدید در همان سال ، به تلویزیون آمد و اجرای مسابقه «چه کسی می‌خواهد میلیونر باشد؟»  رابرعهده گرفت .باچان که هنوز اجرای این مسابقه را برعهده دارد  ماه گذشته فصل دوازدهم را به پایان رساند. این بازیگر با داشتن حداقل چهار فیلم برای اکران در آینده ای نزدیک همچنان یکی از پرمخاطب ترین ستاره‌های سینمای هند است . پروژه علمی  تخیلی «برهمسترا» به تهیه کنندگی کرن جوهر، «می‌دی»به تهیه کنندگی آجی دوگان  ،«جوند» به کارگردانی ناگراج بانجول و «چهره». آخرین فیلم او که به نمایش درآمده «گلابو سیتابو»ساخته شوجیت سرکار بود که به دلیل شرایط خاص همه‌گیری ویروس کرونا در شبکه آمازون پخش شد. اما فیلم نتوانست نظر منتقدان و مردم را جلب کند.

آمیتاب باچان درکارنامه 52 ساله‌اش بیش از 200 فیلم را به نام خود ثبت کرده است. تنها حضور او در هالیوود به نقشی کوتاه در «گتسبی بزرگ» ساخته باز لورمان محدود می‌شود.

1400/1/20 01:25:24