فاطمه مرشدکیان
واکنش آنی از کن 74: بدترین آدم روی زمین(یواخیم تری‌یر)
پرسه در بلاتکلیفی

کارگردان: یواخیم تری‌یر/ بازیگران: آندرش دانیلسن لی، رنیت رینسِو/نمایش در بخش رقابتی /امتیاز در آی.ام.دی.بی: ۷.۱ از ۱۰ / امتیاز در راتن تومیتوز: ۱۰۰ (از ۱۴ نقد)

خلاصه فیلم: جولی یک دانشجوی جوان و باهوش در دانشکده پزشکی است. او کم کم متوجه می‌شود علاقه‌اش به ذهن بیشتر از جسم است برای همین از پزشکی به روانشناسی تغییر مسیر می‌دهد.

*

گای لاج (ورایتی): در بهترین فیلم این کارگردان نروژی بعد از اسلو ۳۱ آگوست (۲۰۱۱)، زنی جوان میان تصمیم - و بلاتکلیفی‌ - های مهم زندگی‌اش در گردش است. در زمانی‌که این کمدی رمانتیک مالیخولیایی، دغدغه‌مندانه، پروتاگونیست دمدمی‌مزاجش را در طول سختی‌ و آسایش و (بیشتر اوقات) در بلاتکلیفی و بینابینی دنبال می‌کند، این فیلم به اثری دوست‌داشتنی و پرمایه تبدیل می‌شود.

 

جردن مینتزر (هالیوود ریپورتر): یواخیم ترییر، کارگردان و نویسنده نروژی، پنجمین اثرش را در بخش رقابتی کن رونمایی کرد. این فیلم شامل وقایع‌نگاری از زندگی یک زن سی ساله است که در تصمیم‌گیری‌هایش مردد به‌نظر می‌رسد. در اینجا ترییر بیش از هرزمان دیگری تبحرش در تغییر لحن و چرخش احساسی بدون از دست دادن تداوم روایی را نشان می‌دهد. به نظر می‌آید بدترین آدم روی زمین به عنوان فیلم جدیدش که عنوان کنایه آمیزی هم دارد، می‌تواند قسمت سومی باشد برای سه‌گانه‌ای که آغازش با فیلم موفق و  نیمه موج نویی این مولف یعنی از سرگیری (۲۰۰۶) رقم خورد و با اثر تیره‌تر و البته باز هم تاثیرگرفته از سینمای فرانسه یعنی اسلو ۳۱ آگوست ادامه داده شد.

پیتر برادشاو (گاردین): یواخیم ترییر نروژی همان کارگردانی است که تریلر آشفته‌کننده‌ و پیراروانشناسانه‌‌ تلما (۲۰۱۷) و همچنین درام پرچالش اعتیاد محور یعنی اسلو ۳۱ آگوست را به ما ارائه کرده بود. رنت رینسِو بازیگری‌ست که در ایفای نقشش غوغا بپا می‌کند. او برای اجرای بسیار بالغانه، حساس و همدلی‌برانگیزش شایستگی  رقابت با لیلی جیمز یا آلیشیا ویکاندر را دارد. یک ستاره متولد شده است.این فیلم یک اثر شیرین، لطیف و جالب است، آن هم از جهاتی که کاملا متداول و در عین‌حال بسیار واقعی‌اند. این اثر از آن دسته فیلم‌هایی‌ست که همه ما نوع بسیار بد ساختش را دیده‌ایم برای همین هم تماشای فیلمی که به درستی ساخته شده یک موهبت خوشایند غیرمنتظره است‌. این اثر از بهترین‌های فستیوال کن 2021 است.

 

1400/4/20 19:45:52