بارها در یادداشت های سینماییام به این قضیه اشاره کردهام که تاریخ سینمای ایران نسخه نهایی ندارد. چرا که عدم دسترسی به فیلمها و اسناد باعث شده که قسمتی از تاریخ سینمای ما در ابهام باشد. پژوهشگران ما هریک به نوبه خود تلاش کردهاند که بخشی از این تاریخ مبهم و تاریک را برای مخاطب سینمای ایران روشن کنند. تاکنون چند کتاب تاریخ سینما منتشر شده اند. تاریخ سینمای جمال امید، مسعود مهرابی، حمید نفیسی، محمدعلی ایثاری و چند مورد دیگر. برخی از این کتب اشکالات بسیار دارند و اکثرشان تنها به سینمای داستانی پرداختهاند. تاریخ سینمای جمال امید و مسعود مهرابی فصلی را به فیلمهای کوتاه و تلویزیونی اختصاص داده ولی پر از کمبود و اشکال است. مطمئنا هیچ تاریخ سینمایی نمیتواند کامل و جامع باشد همانطور که کار ما جامع و بیعیب نخواهد بود. ما در این بخش قصد داریم که تاریخ سینمای ایران را باهم مرور کنیم. مطمئنا براساس سیر تحول تاریخی پیش نخواهیم رفت چراکه مخاطب سایت قصد آموختن تاریخ و اعداد را ندارد، اینکه چه فیلمی در چه سالی ساخته شده و فروش فیلم چقدر بوده دغدغه ما نیست. هدف ما نمایاندن سویههای جذاب تاریخ سینماست. و این نکات و نقاط مهم با توجه به اهمیتشان دسته بندی میشوند. شاید در ابتدا این مسیر شلخته و بینظم به نظر برسد اما با کامل شدن بخشهای دیگر سایت و شکلگیری کتگوری و دستهبندیها سر و شکل بهتری به خود خواهد گرفت. چرا که مطالب تاریخ سینما به بخشهای دیگر لینک خواهند شد. برای مثال یک ارجاع کوچک در فیلم فرخ غفاری میتواند به بخش مطالعات تطبیقی و تاریخ شفاهی لینک شود و همین مطلب کوچک به همراه مطالب دیگر یک کل را بسازد.همهی سعی ما این است که بتوانیم مطالب را در قالبی جذاب به مخاطب ارائه کنیم که هم کارکرد آموزشی داشته باشد و هم سرگرم کننده باشد. یکی از نقاط قوت و برتری سایت نسبت به کتاب استفاده از متریال تصویریست. در کتابهای تاریخ سینما امکان نمایش بریدهی فیلم وجود ندارد اما در سایت میتوان بریدهای از فیلم را قرار داد و توضیحات را براساس هم بریده نوشت. همچنین بزودی ویدئومقالههایی با محوریت تاریخ سینما روی سایت قرار خواهد گرفت. امیدوارم که بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و سایت سینماتریبون تبدیل به یکی از بهترین منابع تاریخ سینمای ایران شود.
عکس:عزت الله انتظامی، فرخ غفاری و علی نصیریان در اواخر دهه چهل در یک مصاحبه مطبوعاتی