شراره داودی
نگاهی کوتاه به چهار فصل از انیمه معروف «حمله به تایتان»
هیجان انیمه ای!


اگر شما در دسته آن‌هایی قرار می‌گیرید که انیمیشن را محصولی ویژه کودکان و شاید نوجوان‌ها می‌دانید، بهتر است ادامه این مطلب را نخوانید، چون احتمالا دچار حمله قلبی می‌شوید!

در این مطلب می‌خواهیم درباره یکی از پر سر و صداترین انیمه‌های حال حاضر جهان صحبت کنیم، مجموعه‌ای که هر چند هفته یک‌بار همراه با پخش قسمت جدید با امتیاز ۱۰ در صدرجدول IMDb می‌نشست!

حمله به تایتان از نام‌های پرتکرار مجموعه انیمه چند سال گذشته است که حالا به فصل چهارم رسیده و با پایان بخش اول آن، نگاهی به روند داستانی و میزان محبوبیت آن داریم. این مطلب هیچ خط داستانی از مجموعه را اسپویل نمی‌کند، قصد ما این است که پس از خواندن آن، عبارت «دانلود انیمه حمله به تایتان» را در مرورگر صفحه‌تان سرچ کنید!

 

تاریخچه پخش

اساسا بیشتر انیمه‌های ژاپنی از روی مانگا ساخته می‌شوند، مانگا هم همان مجموعه‌های کمیک استریپ است که در ذهن بیشتر ما با داستان‌های ابرقهرمانی گره خورده است. اما مانگا در ژاپن محبوبیت خیلی زیادی دارد و از همین رو انیمه‌های آن هم بسیار مورد اقبال قرار گرفته است.

فصل اول حمله به تایتان سال ۲۰۱۳ پخش شد، اما انتشار فصل دوم، ۵ سالی به تعویق افتاد و در نهایت سال ۲۰۱۷ منتشر شد. دو بخش فصل سوم هم طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ پخش شدند. بخش اول فصل چهارم که به گفته سازنده‌ها آخرین فصل آن نیز هست به تازگی تمام شده و دنبال‌کننده‌های مجموعه باید تا سپتامبر ۲۰۲۲ منتظر بخش دوم آن بمانند.

طی همه این سال‌ها و مخصوصا زمان پخش سریال، محبوبیت مانگای حمله به تایتان هم بسیار زیاد شد و گفته می‌شود که بیشتر از ۲۸ میلیون نسخه تنها از مانگای آن در همان سال اول به فروش رفته بود.

 

 

قصه، قصه و باز هم قصه

ماجرای حمله به تایتان درباره انسان‌هایی در معرض انقراض است که در ترس تایتان‌ها زندگی می‌کنند. تایتان‌ها هم موجوداتی غول‌پیکر مشابه انسان هستند که فقط انسان‌ها را می‌بلعند، معلوم نیست از کجا آمده‌اند و چرا این میزان پدرکشتگی با انسان‌ها را دارند، در ضمن بیشتر آن‌ها بدون عقل هم هستند و فقط خرابی به بار می‌آورند. انسان‌ها برای فرار از دست تایتان‌ها داخل سه دیوار سنگی خیلی بلند رفته‌اند و در صلح زندگی می‌کنند. این آرامش زمانی بهم می‌خورد که یک تایتان غول‌پیکر و بلندتر از دیوارهای سنگی به شهر حمله می‌کند و انسان‌ها بار دیگر خودشان را در معرض خطر می‌بینند، در این بین اِرِن ییگر که شخصیت اصلی مجموعه حساب می‌شود و مادرش توسط تایتان‌ها خورده شده، قسم می‌خورد همه تایتان‌ها را نابود کند!

بدون شک یکی از مهم‌ترین عوامل محبوبیت و جاذبه این سریال، داستان حساب‌شده و دقیق آن است که هر دیالوگ، هر رفتار و هر اتفاق به دلیلی رخ می‌دهد و اگر یک جا متوجه نشویم چرا، قطعا جوابمان را در جای دیگری می‌گیریم.

همین داستان پر از جزییات که کشش بالایی برای مخاطب می‌آورد، اولین مُهره برای تماشای انیمه‌ای است که اصلا جهان کودکانه‌ای ندارد و اتفاقا نه تنها خشونت را به شکل عریان به تصویر می‌کشد، بلکه روابط میان انسان‌ها از جمله اعتمادپذیری، اطمینان، دوستی و خیانت را در جزئی‌ترین سطح بررسی می‌کند.

 

 

یک اکشن فوق‌العاده

از دیگر نکات مورد توجه سریال، اکشن فوق‌العاده آن است، طراح‌های مجموعه در سکانس‌های جنگ از هیچ‌چیز فروگذار نکرده‌اند و در همین چهار فصل حجم بالایی از خون و خون‌ریزی را می‌بینید که اصلا هم اذیت کننده نیست و اتفاقا در پیشبرد داستان موثر است، همین سکانس‌های هیجانی هستند که جایی بدون آن‌که متوجه شوید از روی صندلی بلند شده‌اید و ایستاده به تماشای سریال ادامه می‌دهید و در همان حال با فریاد به قهرمان‌تان فرمان می‌دهید که مراقب خودش باشد!

 

 

سوال و جواب‌های سریالی

یکی از نکاتی که در انیمیشن‌ها وجود دارد، به فضاسازی و نحوه به تصویر کشیدن اتفاق‌ها مربوط می‌شود، برای مثال وقتی همه اعضای گروه به زیرزمین می‌روند، نحوه قرار گرفتن میز و صندلی‌ها یا دفترچه‌ها بیشتر از آن جهات اهمیت پیدا می‌کند که آن‌ها فقط آکسسوارهایی برای پرکردن صحنه نیستند و هرکدام داستانی دارند، از طرفی سازنده‌ها با دقت خیلی زیاد در هر معمایی که ایجاد می‌کنند، جزییات دیگری را هم قرار می‌دهند که به خودی خود باعث ایجاد سوال‌های جدید در ذهن مخاطب می‌شود، سوال‌هایی که رفته‌رفته جواب‌شان را جلوی چشم‌تان می‌گذارد و این فرصت را دارید که هربار با باز شدن هر گره داستانی هیجان‌زده شوید!

1400/1/22 23:53:00