آخرین روز عشق قرن
همیشه کازابلانکا را داریم...

 

سینماتریبون:بیماری کووید-19 گزینه‌ها را برای جشن روز ولنتاین در کشورهای غربی کاهش داده اما پخش آنلاین سنت هرساله نمایش فیلم‌های رمانتیک را زنده نگه می‌دارد.

برای بسیاری از مردم ، روز ولنتاین شبی خاص است ، اما احتمالاً امسال چنین نخواهد بود. همه گیری ویروس کرونا انتخاب‌ها را محدود کرده است ، و زمستان سخت و سرد منطقه نیوانگلند مزید علت شده است. با این وجود مدیران سالن سینمای براتل دلهره ندارند و قرار است به سنت چند دهه گذشته  به نمایش «کازابلانکا» به  مناسبت ولنتاین ادامه بدهند و فیلم کلاسیک و محبوب را سه روزه آخر هفته به صورت آنلاین پخش کنند.

راز جذابیت ماندگار فیلم «کازابلانکا» واضح است: عاشقانه بودن آن. «کازابلانکا» از سال 1960 هر سال در سالن سینمای برتل به نمایش درآمده و از سال 2000 در روز ولنتاین در این سینما پخش شده ، نود هینکل ، مدیر هنری برتل ، عقیده دارد: «همفری بوگارت برای هر نسلی جذاب است. بوگارت در نقش ریک ، مرد تنهای آمریکایی  در کازابلانکا ظاهر شده که در اوایل جنگ جهانی دوم دل به السا مرموز (اینگرید برگمن درخشان) می‌بندد.»

با این حال ، کسانی که «کازابلانکا» را مورد مطالعه قرار داده‌اند، فیلم را فراتر از یک داستان عاشقانه‌ی ماندگار با دو ستاره سینما می‌بینند.

هیدن گست ، مدیر آرشیو فیلم هاروارد ، عقیده دارد:«کازابلانکا یکی از برجسته ترین تولیدات استودیوی هالیوود است. کازابلانکا  علاوه بر دیالوگ‌های درخشان و مضمون زمانه خودش (آمریکا در آستانه  ورود به جنگ جهانی  بود ) فیلمی را به نمایش می‌گذارد که احتمال ساختش در آن دوره وجود داشت. این به معنای استفاده کامل از سیستم استودیویی است  و در کازابلانکا تعداد زیادی از بازیگران با استعداد در نقش‌ها فرعی بکار گرفته شدند. این شامل بسیاری از بازیگران اروپایی بود که هالیوود را خانه جدید دانسته بودند.»

تام کانلی و استاد آلبرت لارنس لاول در گروههای زبانهای عاشقانه و مطالعات بصری و محیطی ، درباره بحث امروزه مهاجرت و مهاجرت جهانی و نگاه  فیلم درباره مستندسازی عقایدی دارند،  شخصیتهای فیلم که در حال فرار از  سایه جنگ هستند اقدامات ناامیدانه ای برای  تأمین امنیت و جمع آوری مدارک لازم می کنند.

اما گست حتی نگاه سیاسی در «کازابلانکا» را درخشان می‌بیند. گست می‌گوید:« از جنبه مضامین سیاسی ،  به نظرم کازابلانکا نوعی فرار عاشقانه را پیشنهاد می‌دهد. و با ایده استثنایی بودن آمریکا« American Exceptionalism»  به گذشته و جنگ جهانی دوم  نگاه می‌کند، جایی که ظاهراً قهرمان محک زده می‌شود. فیلمی مانند کازابلانکا همانند پتویی نرم برای تفکر در مورد استثنایی بودن آمریکا  را فراهم می کند.»

گست هنوز هم «کازابلانکا» را یک فیلم عالی - و یک رسم عالی برای جشن روز ولنتاین  می داند.

او می‌گوید: فیلم كاملاً خارق العاده است.  و هرچه زمان می گذرد ، فروغ یگانگی کازابلانکا را که بخشی از تولیدات سیستم بزرگتر استودیویی بوده تابناک تر می‌کند.»
 

*کازابلانکا با کارگردانی مایکل کورتیز در سال ۱۹۴۲ تولید شده‌است. بازیگران فیلم عبارتند از هامفری بوگارت، اینگرید برگمن و پل هنراید ، کلود رینس، کنراد وایت، سیدنی گرین‌استریت، پیتر لوری و دولی ویلسون .کازابلانکا ماجرای عاشقانه‌ای را  در دوران جنگ دوم جهانی به تصویر می‌کشد.

1400/1/20 01:25:21