نمایش «کودتای 53» برای رای دهندگان اسکار
مصدق در اتاق امریکا

روز چهارشنبه تعداد فیلم‌هایی که برای رای دهندگان آکادمی علوم و هنر سینمایی (اسکار) به نمایش درآمد، به رقم 200 عدد رسید. این یعنی مبلغ 2.5 میلیون دلار به صندوق آکادمی علوم و هنر سینمایی واریز شد چراکه تهیه کنندگان هر فیلم برای نمایش تولیدشان در «اتاق نمایش» ویژه اعضای آکادمی باید مبلغ 12.500 دلار بپردازند.

«تنت» ساخته کریستفر نولان هنوز برای اعضای آکادمی علوم و هنر سینمایی به نمایش درنیامده است.اما فیلم‌هایی جدیدی مانند «کاپون» ساخته جاش ترنک، «چیزهای کوچک» به کارگردانی جانی لی هنکاک، «چری» ساخته برادران روسو و... برای اعضای آکادمی به نمایش درآمد.

یکی از این فیلم‌ها که برای اعضای آکادمی علوم و هنر سینمایی به نمایش درخواهد آمد، مستند «کودتای 53» ساخته تقی امیرانی است.

 

«کودتای ۵۳» (کودتای ۱۳۳۲ هـ.ش.) یک شرح مفصل و تصویری از براندازی حکومت محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران در مرداد ۱۳۳۲ ارائه می‌دهد؛ موضوعی که هنوز هم در جامعه ایران طنین‌انداز است.

از سوی دیگر سایت ددلاین فهرست فیلم‌های واجد شرایط برای رقابت در اسکار در رشته‌های مستندبلند، انیمیشن بلند و فیلم بین المللی(بهترین فیلم خارجی زبان) اعلام کرد.

«خورشید» ساخته مجید مجیدی باید در بخش فیلم بین المللی  با نود و دو فیلم دیگر رقابت کند .امسال پانزده فیلم برای فهرست کوتاه اولیه بخش بهترین فیلم بین المللی اعلام خواهد شد در حالی که سالهای گذشته این فهرست ده تایی بود و در نهایت پنج نامزد نهایی اعلام می شدند.

در میان 93 فیلم واجد شرایط، «خورشید» با رقبای مطرحی رقابت میکند از جمله «رفقای عزیز!» ساخته آندری کونچالوفسکی از روسیه،«کجا می روی، آیدا؟» ساخته یاسمیلا ژبانیچ  از بوسنی و هرزگوین، «یک دور دیگر» ساخته توماس وینتربرگ از دانمارک،«نوترنو» ساخته جیانفرانکو رزی از ایتالیا.

«غزه  عشق من »به کارگردانی برادران ناصر از کشور فلسطین نیز واجد شرایط شناخته شده.

در بخش بهترین انیمیشن بلند 27 عنوان واجد شرایط است که مشهورترین و محبوبترین آنها عبارتند از «روح»محصول پیکسار، «وولف واکرز» محصول کارتون سالون ملوسینه؛«به پیش»محصول پیکسار، «شان گوسفنده:فارماگدون»محصول آردمن استودیوز و کانال پلوس،«تور جهانی ترول‌ها»محصول دریم ورکس می‌توان اشاره کرد

نامزدهای اسکار روز پانزدهم ماه مارس اعلام خواهند شد.

1400/1/20 01:24:11