درگذشت یکی از پیشگامان زنان سیاهپوست در هالیوود
مرگ سیسیلی تایسون در 96 سالگی

سینما تریبون:سیسیلی تایسون بازیگر  سینما، تلویزیون و تئاتر  هالیوود در سن 96 سالگی درگذشت.خبر را مدیربرنامه‌های او اعلام کرد اما علت مرگ مشخص نیست.

این بازیگر نامزد اسکار  برای فیلم « ساندر» شد و  در سال 2013 و زمانی که 88 سال شد، جایزه تونی (معادل اسکار در تئاتر) را برای بازی در نمایش «سفر به  بونتیفول» (نوشته هورتن فوت) دریافت کرد.

 او شانزده بار نامزد  دریافت جایزه امی شد.و سه بار این جایزه‌ی را کسب کرده بود.تایسون سال 2019 جایزه اسکار افتخاری را دریافت کرد که نخستین زن سیاهپوست برنده جایزه اسکار افتخاری بود.

یکی از ویژگیهای سیسیلی تایسون پذیرفتن نقشهای مثبت بود که زنان سیاهپوست را روی پرده سینما و قاب کوچک تلویزیون مثبت به تصویرمی‌کشید. باراک اوباما در دوران ریاست جمهوری به او مدال آزادی را در سال 2016 اهدا کرد.

سیسیلی تایسون  در سال 1924 در نیویورک متولد شد. از سال 1951 بازی در مجموعه‌های تلویزیونی را با  مجموعه هایی مانند «ماموریت غیرممکن»(در ایران بالاتر از خطر) شروع کرد .

تایسون بازیگری در سینما را با فیلم ی از هارولد یانگ به نام « Carib Gold»  در سال 1956 آغاز کرد .این فیلم یک «بی مووی» بود. سپس در فیلم هایی چون« قلب یک شکارچی تنهاست» ساخته رابرت الیس میلر و «پرنده آبی» ساخته جرج کیور در کنار الیزابت تیلور نقش آفرینی کرد. از آخرین حضور او در تلویزیون می توان به مجموعه های «خانه پوشالی»، «نظم و قانون» اشاره کرد.

 

 

 

1400/1/20 01:24:14