در میان همه این 95 دوره مراسم آکادمی علوم و هنرهای سینمایی امریکا یا همان اسکار، روی این دوره اگر صفت بدترین و بهترین نخواهیم بگذاریم-که بدترین و بهترینی وجود ندارد- میشود گفت آکادمی در این دوره بیشترین تلاش را کرد برای اینکه از مردم فاصله بگیرد. در دورههایی میشد ردپای مردم را در جوایز اسکار دید، در دورههایی به نظر میآمد سیاست آکادمی بر اهمیت دادن به فیلمهای لوباجت است و در سالهایی هم سایه سیاست روی مراسم سیاهی غلیظی میانداخت. این دوره اما با همه آن دورهها تفاوت داشت. در اسکار 2023 رویکرد به شدت ضدمردمی بود و آکادمی در دورترین جا نسبت به مردم ایستاد. اختصاص هفت جایزه به فیلم خارج از ساختار و به اصطلاح دریوری همهچیز،همهجا،یکباره نشان میدهد ذهن اکادمی بیش از آنکه روی سینما متمرکز باشد، به سمت این رفته که هر چه بیشتر نفهمیم احتمالا فیلم بهتری دیدهایم.هفت جایزهای که سه تایش جوایز اصلی بود(فیلم، فیلمنامه و کارگردانی) سه تایش برای بازیگری(نقش یک زن،مکمل مرد و زن) و یک جایزه فنی برای تدوین. این حجم تایید فیلم میتواند یک پیام صریح برای صنعت سینما داشته باشد؛ اینکه اگر حواستان نباشد زامبیهای تصویر همهتان را به مرض لاعلاجی مبتلا خواهند کرد که برای بقا یا باید فرار کنید، یا در یک جنگ طاقتفرسای محتوم قرار بگیرید. سینما دچار زامبی شده است.
در این مجال بعد از گذشت حدود یک هفته از برگزاری نودوپنجمین مراسم اسکار در پروندهای روی 12 فیلم مهم سال گذشته در قالب نقد و یادداشت پرداختهایم. این مطالب را میتوانید در لینکهای زیر بخوانید:
این یک فیلم پست مدرن نیست!/ همه چیز، همه جا ، بهیکباره - دنیل کوان/ احسان آجورلو
بدشانسها/ در جبهه غرب خبری نیست-ادوارد برگر/علیرضا مجمع
من فاشیست نیستم/ پینوکیو-گیرمو دلتورو/ پویا هاشم پور
چرتکه عمر/بانشیهای اینیشرین /مارتین مکدونا/ علیرضا مجمع
نمایش روح درنده/ تار-تاد فیلد/ ورایتی/ اُون گلیبرمن/ ترجمه: محسن بهشتی
شاید برای ما هم اتفاق بیفتد!/ آرژانتین 1985-سانتیگو میتره/ شهرزاد شاهکرمی
مقهور قدرت آقای فورد/خانواده فیبلمن -استیون اسپیلبرگ/ شهرزاد شاهکرمی
مصائب سلطان راک/الویس-باز لورمان/ امیرعلی نصیری
تذکار آن تابستان دور/دختر آرام-کالم برید/ احسان آجورلو
زن زیادی!/ حرفهای زنانه-سارا پلی/ شهرزاد شاهکرمی
اواخر تابستان/ نزدیک-لوکاس دونت/پویا هاشم پور
قساوت کاپیتالیسم یا میان مایگی سوسیالیسم ؟/مثلث غم-روبن استلوند/ احسان آجورلو