واکنش آنی از ونیز 78: آخرین دوئل(ریدلی اسکات)
راشومون به روایت هالیوود

آخرین دوئل/کارگردان: ریدلی اسکات/ بازیگران: جودی کومر، بن افلک، مت دیمون، آدام درایور/ توزیع‌کننده: فاکس قرن بیستم/ژانر: درام، تاریخی/ پخش: بخش غیررقابتی جشنواره ونیز/ امتیاز در آی‌.ام.دی.بی: ۸.۳ از ۱۰، راتن تومیتوز: ۶۷ از ۱۰۰، متاکریتیک: ۶۱ از ۱۰۰

خلاصه فیلم: این فیلم بر اساس یک ماجرای واقعی در قرن ۱۴، روایت‌گر آخرین دوئل قانونی در فرانسه است. ماجرایی که طی آن دو دوست  تبدیل به دشمن یک‌دیگر می‌شوند.

*

استفانی بانبری (ددلاین): دو دوست قدیمی یعنی مت دیمون و بن افلک به همراه فیلمساز مستقل سرشناس، نیکول هالفسِنر، دست به اقتباس از یک داستان واقعی زده‌اند - ماجرای مگریت د کروژ، یک زن نجیب‌زاده فرانسوی در قرن ۱۴ (با بازی جودی کومر) که توسط دوست قدیمی همسرش مورد تعرض جنسی قرار می‌گیرد - آن‌ها در فیلم آخرین دوئل به کارگردانی ریدلی اسکات این داستان را از سه زاویه‌دید مختلف روایت کرده‌اند. شیوه‌ای که از فیلم راشومون (آکیرا کوروساوا/ ۱۹۵۰) الهام گرفته‌شده و هر زواویه‌دید به برداشت - و یا خوش‌خیالی‌ - هر یک از افراد حاضر در این ماجرا پیرامون حقیقت و پیامدهای آن اختصاص دارد.

جاناتان رامنی (گاردین): مبارزه‌ قرون وسطایی بسیار دست و پا گیر و طاقت‌فرسا به‌نظر می‌رسد. دقیقا به اندازه‌ای که در فیلم آخرین دوئل این‌چنین است. مت دیمون در نقش ژان به‌شدت تندخو ظاهر شده، آدام درایور اجرای پرجوش و خروشی دارد گویی که در حال تمرین نقشش برای تئاتر ریچار سوم است. جودی کومر با اینکه توجهات را به خودش جلب می‌کند اما بازی‌اش در جان‌بخشیدن به یک نقشِ کاملا شکل‌گرفته، کمی محافظه‌کارانه است.

دیوید رونی (هالیوود ریپورتر): اثر جدید ریدلی اسکات فیلم عظیمی‌ست که داستان آن در بیش از چهار قرن پیش رخ می‌دهد و از ساختار سنگین راشومون اقتباس می‌کند تا به دیدگاه متعارف‌تری از شرافت دست پیدا کند. این فیلم به حساسیت‌های معاصر توجه نشان می‌دهد بااین‌حال بخش‌‌هایی از فیلمنامه که به امتیازات پدرسالاری و سرزنش قربانی می‌پردازد اغلب به آموزه‌های افراطی و خسته‌کننده متمایل می‌شود.

بن کرول (ایندی‌وایر): در کنار بازآفرینی‌ دقیقِ اواخر قرون وسطی و تعدادی از بدترین مدل‌موهایی که تابه‌حال به‌نمایش گذاشته‌شده، درام تاریخی و باشکوه ریدلی اسکات ۱۲۵ دقیقه تنش منطقی را ارائه می‌دهد. در حالی که فیلم کل این ماجرای ناگوار را از دید مگریت بازتعریف می‌کند، به گونه‌ای رازش را برملا می‌کند که حتی راشومون هم جراتش را نداشت؛ ترفندی که بدون شک ساختارشکنانه است.

 

1400/6/23 12:09:44