واکنش آنی از ونیز ۲۰۲۲: برفک( نوآ بامباک)
دژاووی مدرن

ترجمه سارینا عزتی‌زاده

خلاصه فیلم: داستان این فیلم در دهه ۱۹۸۰ می‌گذرد و یک درام خانوادگی درباره زوجی است که به مرگ می‌اندیشند. شخصیت اصلی جک استاد دانشگاهی است که در زمینه هیتلر تحقیق می‌کند و همراه همسر چهارمش و فرزندان‌شان مسیرهای معمول زندگی خانوادگی را طی می‌کنند، اما یک رویداد موجب می‌شود آنها با مرگ روبه‌رو شوند.

 

 

گاردین (پیتر برادشاو): رمان سرسخت برفک اثر دان دلیلو نزدیک به ۴۰ سال است مورد توجه فیلمسازان است، این‌ بار بامباک فیلمی ساخته که در اقتباس فوق‌العاده و مطمئن از این کتاب قابل توجه است.این فیلم تاملی در مورد رفاه غرب و نارضایتی‌های آن، اضطراب‌ها و سیر فکری این مسئله است.

 

ایندی‌وایر (دیوید ارلیچ): عجیب‌ترین چیز در تماشای این فیلم، حس دائمی دژاوو یا آشناپنداری آن است. نه فقط دژاوو تماشای چنین اقتباسی وفادارانه از هر رمان بزرگ آمریکایی - اگرچه تعداد زیادی از آن وجود دارد - بلکه دژاوویی که ظاهراً ناشی از کتاب دان دلیلو به نام «هواپیمای سمی در مراسم مرکز شهر» است که پلاروید پایدار جامعه سرمایه‌داری متأخر ما است که در آن زندگی از نسخه ساختگی خود قابل‌تشخیص نیست و مرگ به چیزی تبدیل‌شده است که فقط برای مردم دیگر اتفاق می‌افتد.

 

هالیوود ریپورتر (دیوید رانی): چیزهای زیادی برای قدردانی از فیلم برفک نوآ بامباک و تلاش او برای رام کردن رمان دان دلیلو درباره مرگ، می‌توان نوشت. نوآ بامباک موضوع اصلی کتاب؛ جست‌وجوی آرامش آمریکایی‌ها از مصرف‌گرایی خود، را به‌خوبی رعایت کرده است. نوآ بامباک برای اقتباس از کتاب دان دلیلو شجاعت بسیاری به خرج داده است، اما به نظر می‌آید این رمان همچنان غیر قابل فیلم‌برداری باشد.

1401/6/14 09:35:56