راهنمای سریال 2021: خدمتکار(مولی اسمیت متزلر )
دور از کلیشه های ترحم برانگیز

کارگردان: مولی اسمیت متزلر/ بازیگران: مارگارت کوالی، اندی مک‌دوال، نیک رابینسون / تهیه‌کنندگان اجرایی: مارگو رابی، جان ولز/ ژانر: درام/ توزیع‌کننده: نتفلیکس/ امتیاز در آی‌.ام‌.دی‌.بی: ۸.۴ از ۱۰، متاکریتیک: ۸۲ از ۱۰۰، راتن تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰

خلاصه سریال: این سریال ماجرای زن جوانی به‌نام الکس (مارگارت کوالی) را دنبال می‌کند که همراه با دختر دو ساله‌اش از شریک آزارگر خود جدا شده و برای بدست‌آوردن استقلال مالی به تمیزکردن خانه‌ها مشغول می‌شود.

رسانه‌های جریان اصلی اخیرا سرمایه‌گذاری جدی‌تری در حوزه معضلات اجتماعی به‌ویژه مشکلات زنان انجام دادهاند. همچون سریال برنامه صبحگاهی (جی کارسون/ از ۲۰۱۹) که روایت‌گر طیف ناگفته و پیچیده‌تری از آزارهای جنسی در محل کار بود، خدمتکار هم ساخته شد تا مخاطب را با پدیده‌ سواستفاده  احساسی و آزار غیرفیزیکی آشنا کند. مشکلی بزرگ و جدی که با وجود فراگیر بودنش اما همچنان نامرئی است و به اندازه کافی به آن پرداخته نمی‌شود. سریال تمام تلاشش را بهکار می‌گیرد تا به‌دور از کلیشه‌های ترحم‌برانگیز مرسوم، تصویری واقعی و حتی غیرتراژیک از تلخ‌کامی‌های مادرِ مجردِ آزاردیده ارائه کند. البته این تصمیم گاهی با دورزدن مشکلاتی که به لحاظ منطقی پیش روی شخصیت الکس قرار داده می‌شوند، عامدانه در مسیر فرار از واقعیتِ ناخوشایند می‌رود (همچون مسئله حضانت دختر الکس که روندی کاملا محافظه‌کارانه دارد).

برای تولید یک سریال قابل‌تماشا انتخاب موضوعِ دغدغه‌مندانه به تنهایی کافی نیست. چیزی که خدمتکار را به مجموعه‌ای مهم و جدی تبدیل می‌کند شخصیت‌پردازی دقیق، روند کم‌نوسان قصه، توجه متعهدانه به جزییات و همینطور گروه بازیگری آن است. مارگارت کوالی، بازیگر شخصیت الکس، پس از  نقش‌های فرعی متعددی که در دیگر آثار شاخص ایفا کرده بود _از جمله سریال بازماندگان (دیمون لیندلوف، تام پروتا/۲۰۱۷ -۲۰۱۴) و فیلم روزی روزگاری در هالیوود (کوئنتین تارانتینو/۲۰۱۹)_  در اولین تجربه جدی‌اش به عنوان نقش اصلی موفق می‌شود اجرایی مسلط و باورپذیر داشته باشد. او وجه آسیب‌پذیر و درعین حال مصمم الکس را به خوبی نمایش می‌دهد و با ترکیب احساسات متاقضی که این شخصیت در طول سریال تجربه می‌کند، همراهی کامل بیننده را بهدست می‌آورد. با اینکه زمان زیادی از سریال به کلوز‌آپ‌هایی از چهره او اختصاص دارد و دوربین بی‌قفه در تعقیب اوست اما بیننده از تماشایش خسته نمی‌شود. در واقع حضور مداوم کوالی بر صفحه نمایشگر به فرصتی برای ابراز هنر بازیگری‌اش تبدیل می‌شود. نکته جالب هم بازی‌ مادر واقعی او، اندی مک‌دوال، در نقش مادر بی‌ثبات الکس است. در این سریال همه‌چیز در خدمت پرداختی حرفه‌ای از الگوی قدیمی خشونت قرارگرفته. هدفی که به‌نظر می‌رسد تا حد زیادی محقق شده‌است.

 

1400/10/17 20:51:13