درگذشت فیلمنامه نویس «سگ اندولسی»

سینماتریبون:ژان کلود-کریر عقیده داشت:« وقتی فیلمنامه نویس هستید،حتی اگر با کارگردان همکاری کنید،صرفا یک فیلمنامه نویس‌ باقی می‌مانید ، اما می توانید کتاب منتشر کنید. رمان ، مقاله و نمایشنامه نویس شوید. کاری که من چند سال بعد انجام دادم و از آن زمان به مدت 24 سال با پیتر بروک (کارگردان مشهور تئاتر انگلیس) کار کردم و همچنین چندین نمایشنامه دیگر نیز نوشتم.»

کیارا کریر، دختر ژان کلود کریر به خبرگزاری فرانسه گفت ، پدرش داستان نویس و فیلمنامه نویس فرانسوی ، که بیشتر به خاطر کار با لوئیس بونوئل و میلوش فورمن معروف بود ، روز دوشنبه در سن 89 سالگی درگذشت..

کریر گفت كه پدرش در خواب در خانه خود در پاریس درگذشت..

او افزود: قرار است یک مراسم یاد بود در پاریس برای پدرش برگزار شود و سپس در دهکده زادگاهش در کلمبییر سور اورب در جنوب فرانسه به خاک سپرده خواهد شد.

کریر ، نویسنده ای توانا  بود که طی شش دهه فعالیت حرفه‌ای خود ده ها فیلم‌نامه را نوشت ، مجموعه ای از سکانس‌های به یاد ماندنی را باکمک فیلمسازان خلق کرد مانند سکانس به درخت بسته شدن کاترین دونوو در فیلم «بل دو ژور».

فیلم «بل دو ژور» یکی از معروف‌ترین  همکاری 19 ساله میان کریر با لوئیس بونوئل کارگردان سوررئال اسپانیایی بود.

کریر و بونوئل در سال 1972 با اسکار بهترین فیلم خارجی برای «جذابیت پنهان بورژوازی» طعم موفقیت را چشیدند  و او یک  اسکار به کلکسیون افتخارات خود  اضافه کرد. کریر  در  سال 1963 برای فیلم «تولدت مبارک» توانسته بود اسکار بهترین فیلم کوتاه را دریافت کند.

فیلمنامه‌های او دور‌ه‌های فرهنگی ، مذاهب و تاریخی مختلف را در برمی‌گرفت ، او سال 1990 نمایشنامه «سیرانو دو بورژراک» به قلم ادموند روستان را به فیلمنامه تبدیل کرد ، که ژرار دوپاردیو یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های کارنامه خود را  در این فیلم ارائه داد ، او  سال  1988 از کتاب«سبکی تحمل ناپذیر هستی» اثر میلان کوندرا اقتباس انجام داد که به فیلمی با بازی ژولیت بینوش و  دانیل دی لوئیس تبدیل شد. او همراه فیلیپ کوفمن، کارگردان فیلم «سبکی تحمل ناپذیر هستی» برای نگارش فیلمنامه نامزد اسکار شد.

اقتباس ادبی کریر از کتاب محبوب گونتر گراس ؛«طبل حلبی» در سال 1979 توسط فولکر شلندورف به فیلم تبدیل شد، فیلمی که جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان و نخل طلا از جشنواره جهانی فیلم کن گرفت.

کریر توانست جایزه سزار بهترین فیلمنامه را در سال  1983 برای «بازگشت مارتین گوئر» با بازی ژرار دوپاردیو برنده شود.سال 2014 او جایزه اسکار افتخاری را دریافت کرد.

ژان کلود کریر گاهی مقابل دوربین نیز ظاهر می‌شود و ایفای نقش می‌کرد .کریر متولد سال 1931 در خانواده‌ای صاحب تاکستان  بود. والدین او سال 1945 به حومه پاریس نقل مکان کردند و کافه دار شدند.

کریر در سن 26 سالگی نخستین رمان خود را نوشت. او می گفت من منیت ندارم.برخوردهای کریر با معلمان زندگی و رفاقت‌ها زندگی حرفه ای او را شکل دادند، این برخوردها شامل ملاقات با دالای لاما تا رفاقت با بونوئل می‌شد.

یکی از کلیدی‌ترین آشنایی‌های او با پیتر بروک بود که ماهابهاراتا را برای اجرای صحنه‌ای به نمایشنامه تبدیل کرد.

نمایش ماهابهاراتا در جشنواره آوینون در سال 1985 به روی صحنه رفت  و تماشاگران مبهوت ماندند.

کریر پس از این اجرا گفته بود:«نمایش را ببیند،فراموش کنید نویسنده اش من بودم.نوشتن ماهابهاراتا یکی از بزرگترین کامجویی‌های زندگی من بود.»

 

1400/1/20 01:25:05