راهنمای سریال: بازی مرکب(هوانگ دونگ-هیوک)
در مسیر سقوط   

بازی مرکب/کارگردان: هوانگ دونگ-هیوک/ بازیگران: لی جونگ-جه، پارک هه-سو، وی ها-جون/ تهیه‌کننده: سایرن پیکچرز/ توزیع‌کننده: نتفلیکس/ ژانر: دلهره‌آور، درام/ امتیاز در آی.ام.دی.بی: ۸.۱ از ۱۰، امتیاز در متاکریتیک: ۶۹  از ۱۰۰، امتیاز در راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰

 

خلاصه: گروهی متشکل از ۴۵۶ نفر با تجربیات متفاوت از زندگی، برای برد جایزه ۳۸ میلیون دلاری به شرکت در مجموعه‌ای از بازی‌های کودکانه با عواقبی ناگوار دعوت می‌شوند.

 

مناسبات بین تولیدکنندگان و رسانه‌های توزیع‌کننده، برخلاف ادعای متخصصان این حوزه، دنیایی کاملا غیرقابل پیش‌بینی است. با اینکه گاهی یک محصول ضعیف عامدانه مورد بمباران تبلیغاتی قرار می‌گیرد (نمونه‌ داخلی این مورد کم نبوده)، اما زمانی هم می‌رسد که مخاطبان بدون توجه به تبلیعات نه چندان زیاد برای محصولی متوسط، روی خوش _و حتی بیش‌از انتظار_ به آن نشان می‌دهند. دقیقا همان اتفاقی که برای بازی مرکب افتاد.

بعد از استقبال غافلگیرکننده از فیلم پلتفرم (گالدر گازتلو-اوروتیا/ ۲۰۱۹) نتفلیکس متوجه شد مخاطب از نمادشناسی استقبال می‌کند و هر چه این نماد سطحی‌تر و قابل دسترس‌تر باشد، موفقیت بیشتری در جذب بیننده دارد. بازی مرکب شیوه سرگرم‌نگه‌داشتن تماشاگر خود را می‌داند و بر اساس کلیشه‌‌های دوست‌داشنتی، به خلق دنیای در ظاهر تازه‌اش می‌پردازد. دنیای شگفت‌انگیزی که مخاطب را هیجان‌زده می‌کند اما هرگز جواب قابل قبولی برای انگیزه و علت این هیجانات به او نمیدهد. اگر پلتفرم محتوای گل‌درشتی داشت و حتی راه‌حلی مشکل‌گشا هم ارائه می‌داد، بازی مرکب همین مرحله را هم به سلامت طی نمی‌کند و در سطح بیانِ مشکلش باقی می‌ماند.

ناگفته نماند که بازی مرکب از نظر بصری گام جسورانه‌ای در تولیدات شرق‌آسیاست. با اینکه تمام آن سازه‌های عظیم، غول‌پیکر و بلااستفاده در عمل هیچ نقشی در پیشبرد قصه نداشته و حتی دلیل منطقی برای وجود پررنگشان وجود ندارد اما در نهایت چشم بیننده را فریب می‌دهند و توهم مهم‌بودن ایجاد می‌کنند. در بین سریال‌هایی که تلاش می‌کنند حرف‌های بزرگ را در قالبی عامه‌پسند بگنجانند، بازی مرکب برخلاف دیگر سریال محبوب غیرآمریکایی، سرقت پول (الکس پینا/ از ۲۰۱۷)، امتیازاتی دارد؛ از ملودارم فاصله می‌گیرد، هیجان کنترل‌شده‌تری دارد و اغراقش مخاطب را آزار نمی‌دهد. اما در نهایت تنها چند پله بالاتر است و نه بیشتر. واضح است که محبوبیت عجیبِ بازی مرکب ربطی به محتوای ناب و تازه‌اش ندارد و در اصل درگیر مسیری شده که پلتفرم طی کرد. مسیری که ممکن است مانند اشتباه مر‌گبار سرقت پول در ساخت فصل‌های اضافی به سقوط و قربانی‌کردن برندش ختم شود.

 

1400/10/5 20:10:34