راهنمای فیلم 2021:
خانواده را نجات دهید!

میچلها علیه ماشین‌ها/کارگردان: مایک ریاندا/ بازیگران: الیویا کلمن، اریک آندره، ابی جکوبسون، دنی مکبراید/ تهیه کنندگان : فیل لرد، کریستوفر میلر / توزیع کننده: نتفلیکس/ امتیاز در سایت IMDB:   ۸.۷ از ۱۰/ امتیاز در سایت Rotten Tomatoes:  ۹۸ از ۱۰۰

خلاصه: یک خانواده ناسازگار و عجیب در یک سفر جاده‌ای مجبور به مبارزه با ربات‌ها می‌شوند.

*

یک انیمیشن خانوادگی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ اینکه سرگرم‌کننده باشد، ما را بخنداند و درکنار زیبایی گرافیکی نکات آموزنده هم داشته باشد. همه این موارد در جدیدترین انیمیشن محصول نتفلیکس رعایت شده. به همین دلیل تماشای آن مورد استقبال عجیبی قرار گرفت و عنوان پربیننده‌ترین انیمیشن نتفلیکس در سال جاری را به‌دست آورد! مارک ریاندا در اولین تجربه کارگردانی‌ بلندش موفق شده یک داستان تکراری را با استفاده از موقعیت‌های طنزِ حساب‌شده و پرداخت بصری سرزنده به یک اثر تماشایی تبدیل کند.

فُرم میچل‌ها علیه ماشین‌ها غافلگیرکننده و جذاب است. در تصویرسازی از سبک‌های مختلف طراحی انیمیشن استفاده شده، جزییات مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته و هر فریم آن سرشار از رنگ‌های متنوع و شاداب است. موضوع اما تکراری و آشناست. مسائلی نظیر اهمیت خانواده، اختلاف نسل‌ها، وابستگی انسان‌ها به تکنولوژی و طغیان ربات‌ها علیه بشریت با اینکه تازگی ندارند ولی هنوز هم مخاطب‌پسند هستند و جاذبه دارند. علت موفقیت این اثر هم ریختن این کلیشه‌ها در یک قالب جدید و مفرح است.

از دیگر قسمت‌های قابل توجه رعایت تعادل در قصه است. داستان در زمان مناسب می‌خنداند و به وقتش هم درس زندگی می‌دهد. در واقع مرز بین کمدی و درام به خوبی شناخته شده است. اما این اثر خالی از اشکال نیست؛ در بخش‌های انتهایی منطق داستان از بین می‌رود و نبود خلاقیت در قصه مشخصا به چشم می‌آید. "برای خوشبخت بودن نیازی به بهترین بودن نیست". شاید شعار میچل‌ها علیه ماشین‌ها همین اصل ساده است. اینکه همدیگر را با تمام نقص‌ها بپذیریم، درک کنیم و دوست‌ داشته باشیم. و اینکه هنوز هم می‌شود با ایده‌های قدیمی حرف جدیدی زد و مخاطب را شگفت‌زده کرد.

1400/4/27 17:05:43