مهدی کرم‌پور
حتی اگر توبه كنيم!

١-یکی از وزارت‌خانه‌هايى كه به دليل رشد فن‌آورى‌هاى نوين به كل از ماموريت و ماهيت خود خارج و بوروكراسى عريض و طويلش در حد اداره كل يا يك شعبه بانك در يكى از ساختمان‌هاى كوچك قديمى قابل تجميع است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى‌ست.

 

‏٢-اگر تا ديروز با كنترل سه استوديوى موسيقى مى‌شد صفحات و نوارهاى مجاز را كنترل كرد، امروز در انبار و اتاق هر جوان مشتاق موسيقى، ميكسر و كامپيوتر و سمپل‌هاى پيشرفته‌اى ست كه مى‌تواند موسيقى دلخواهش را بسازد و با يك كليك بى‌اجازه در جهان مجازى پخش كند.

 

٣-فيلمسازان به دوربين‌هاى بزرگ و ابزار دولتى و مجوز ارشاد نياز ندارند، مى‌توانند با دوربينى كوچك فيلمشان را بسازند و بدون نياز به سيم و سرب اداره مميزى به همه جهان، فايل نهايى را ارسال كنند.

 

‏٤- نمايش‌ها در بلك‌باكس‌هاى خانگى و زيرزمينى اجرا مى‌شوند و كنداكتور  تئاترشهر آخرين گزينه گروه‌هاى نمايشى تجربه گرا و آوانگارد است.

‏كتاب‌هايى با تيراژ ٣٠٠ و ٥٠٠ نسخه تنها براى آرشيو كتابخانه ها و يادمان است. پى‌دى‌اف‌ها و كتب صوتى، خوانده و شنيده مى‌شوند.

 

‏٥- مطبوعات با وجود كانال‌ها و صفحات مجازى براى نسل جديد آن قدر ديرند كه كسى منتظر اخبار سانسور شده و تنظيم تيترهاى محافظه كارانه آن‌ها نمى‌ماند.

 

‏٦- در چنين جهانى هركه حرف از اعمال برنامه‌هاى سخت‌گيرانه و بگير و ببند زد، يا آن قدر از اين حوزه و جهان پيرامونش كم مى‌داند كه گز نكرده، پاره مى كند يا برنامه‌هاى غيراجرايى‌اش، مخاطبين ديگرى دارد كه خواندنشان آنان را دست كم در كوتاه مدت خشنود يا تسكين خواهد داد.

 

‏7- زمين به دور خورشيد خواهد گشت، ‏حتی اگر همه توبه كنيم!

1400/5/29 12:26:09