ترجمه مریم فامیلیان
واکنش آنی از کن 76( می 2023) : روزهای عالی ( ویم وندرس )
ادای دین به اُزو

کارگردان : ویم وندرس / نویسنده : تاکوما تاکاساکی / بازیگران :کوجی یاکوشو / توکیو اموتو / یومی آسو
خلاصه داستان : هیرایاما به عنوان یک نیروی خدماتی در توکیو کار می کند. به نظر می رسد از زندگی ساده خود راضی است. او یک زندگی روزمره ساختار یافته را دنبال می کند و اوقات فراغت خود را به علاقه اش به موسیقی و کتاب اختصاص می دهد.

هالیوود ریپورتر
زیبایی‌شناسی مکان در زندگی روزمره‌

مکان عنصر مهمی از فیلم‌نامه وندرس است. فیلم از سنت ژاپنی کومورِبی، در اصطلاح به معنای بازی سایه و نور در شاخ و برگ درختان گفته می‌شود، تبعیت می‌کند.
فیلم به سادگی در جزئیات هستی روزمره دقیق می‌شود و قدرت احساسی آن بسیار چشم‌گیر است. پروتاگونیست به نسبت یک درام دو ساعته کنش خاصی صورت نمی‌دهد.او کارمند نظافتِ یک شرکت خصوصی است و از نظم مشخصی در زندگی پیروی می‌کند. از این نظر یادآور فیلم ژان دیلمان از شانتال آکرمن نیز هست. فیلم نقطه‌ اوج احساسی ندارد و از روی هم انباشتن جزئیات کوچک و همچنین نماهای نزدیک برای افشای درونیات و مضامین خود کمک می‌جوید. دوگانه‌ لذت و وظیفه به خوبی در فیلم وندرس در هم می‌آمیزند و تجربه‌ بصری ویژه‌ای برای مخاطب می آفرینند.

ورایتی
بهترین فیلم روایی دهه‌های اخیر وندرس

انتخاب اسم فیلم به آهنگی با همین نام از لو رِید برمی‌گردد. پروتاگونیست فیلم ساکن آپارتمان کوچک و مرتبی در توکیوست. او از خوشی‌های کوچک بیش از خوشحالی‌های عمیق لذت می‌برد و زندگی خود را علی‌رغم تنهایی با همین‌ها می‌گذراند. فیلم وندرس زیادی سانتی مانتال اما حال‌خوب‌کن است و شبیه به ریسمانی دانه‌های تسبیح را به هم وصل کرده و فرم غیر پیچیده‌ای دارد. جنسی از مستندبودگی در تجربه‌ صبورانه‌ دوربین با فیلم به چشم می‌خورد و مکان‌مندی فیلمنامه نیز این حال و هوا را تشدید می‌کند. گویی وندرس می‌خواسته روزمرگی را به مثابه نوعی دفاع در برابر تلخی زندگی مطرح کند.

گاردین
مقهور نمایش توالت‌ها

فیلمنامه روزهای عالی مشترکا با تاکوما تاکاساکی نوشته شده است. خلق شخصیتی تلخ و در عین حال شیرین، و نگاه او به شیوه‌ اهالی ذن لحظات لرزانی میان غم و شادی در فیلم می‌آفریند. سینماتوگرافی فرانتز لوستیگ هم در خلق بعضی لحظات جادویی به مدد وندرس آمده است.قهرمانِ نظافت چی با ماشین ون به مکان‌های مختلفی سر می‌کشد. موسیقی راک گوش می‌دهد،کتاب می‌خواند و از درخت‌ها عکاسی می‌کند. در کل فیلم نه تنها بسته نیست بلکه متخلخل است. چون چیز خیلی خاصی از شخصیت را برای مخاطب افشا نمی‌کند. تنها نقد وارده این است که فیلم خیلی مقهور نمایش توالت‌هایی شده که قهرمان باید آن‌ها را تمیز کند و وندرس از این جهت خیلی شانس آورده که این اتفاق در توکیو می‌افتد! غیر از این بود خیلی کلیشه‌ای به نظر می‌آمد!

 

واکنش‌های آنی جشنواره کن 2023 را بخوانید: 

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : برگ‌های افتاده ( آکی کوریسماکی )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : می دسامبر (تاد هینز )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : هیولا ( هیروکازو کوره ادا )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : آناتومی یک سقوط (ژوستین تریه )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : ایندیانا جونز شماره‌گیر مرموز ( جیمز منگولد )

واکنش آنی از کن 76( می 2022) : قاتلین ماه کامل ( مارتین اسکورسیزی )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : محوطه مورد علاقه ( جاناتان گلیزر )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : استروئید سیتی ( وس اندرسون )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : درباره علف‌های خشک ( نوری بیلگه جیلان )

واکنش آنی از کن 76( می 2023) : روزهای عالی ( ویم وندرس )

واکنش آنی از کن 76 (می 2023) : درخت بلوط پیر (کن لوچ )

1402/3/21 08:00:00