حنجره هایی که اجاره داده نمی شوند!

رسول بهروش: نقد تیز، صریح و بدون تعارف، بی‌تملق و بی‌تعلق؛ این همه آن چیزی است که باعث پیشرفت می‌شود. هر رویکردی جز این، مانع توسعه است. هر که را مقدس بشماری و از تحمل نقد معاف بدانی، یک ضربه به پیکره آزادی بیان وارد کرده‌ای. این داستان همه حوزه‌ها و حیطه‌هاست و صد البته شامل سینما هم می‌شود. مراد از سینما، صنعت سرگرم‌کننده تصویر است؛ چه روی پرده نقره‌ای، چه در قاب تلویزیون و چه بر صحنه تئاتر. مخاطب باید بتواند حرفش را بدون لکنت زبان، بی‌هراس از اسم‌ها و بی‌شرم حضور در پیشگاه بزرگان به زبان بیاورد. اگر این اتفاق رخ بدهد، امید بیشتری به رفع اشکالات وجود خواهد داشت، در غیر این صورت تا ثریا می‌رود دیوار کج.

سال‌هاست که سینما و تلویزیون منتقدان گران‌سنگ خود را دارند، اما همچنان نیاز به صدایی تازه احساس می‌شود؛ حنجره‌هایی که اجاره داده نشوند و قلم‌هایی که نترسند، نخشکند، در معذور تعارف گرفتار نشوند. عالم وسیع تصویر، حتما مخاطبان خوش‌سلیقه‌ای دارد که عقاید جذاب‌شان تا کنون مجال انعکاس نیافته است. «سینما تریبون» در اندیشه مهیا کردن بستری برای انعکاس همین صداهاست، حرف‌هایی که نشنیده‌ایم و چیزهایی که نخوانده‌ایم. وقتش شده سینما و تلویزیون از قالب نقد کلیشیه‌ای، منتقدان کت و شلوار و جلیقه‌ای بیرون بیاید. هر که بیننده اثری شد و مختصر ذوقی داشت، باید آزاد باشد نگاهش را با دیگران در میان بگذارد. فرقی نمی‌کند سوژه نقد اثر اسکاری باشد یا پرت گفتن یک گزارشگر فوتبال. دغدغه ما در نهایت رسیدن به این نقطه و تسهیل همین فرایند است.

می‌دانیم که راه، دور و کار، سخت است اما آستین‌ها را بالا زده‌ایم تا با تلاش مستمر، استفاده از همه نیروها با همه سلیقه‌ها، به تدریج جلو برویم و یک مرجع مستقل و اثرگذار برای نقد تصویر بسازیم. هدف‌مان رفتن راه صد ساله در یک شب نیست؛ اتفاقا پیمون این مسیر دراز، شب به شب زیباست. نگاه‌تان را از ما دریغ نکنید.

عکس:فیلم «ما» به کارگردانی جردن پیله محصول 2019 امریکا

1400/1/20 01:25:37