واکنش آنی از کن 74:گرداب(گاسپار نوئه)
 پایان آشوب

گرداب /کارگردان: گاسپار نوئه / بازیگران: داریو آرجنتو، فرانسیس لبرون / ژانر: درام / نمایش در بخش: غیر رقابتی / امتیاز در آی.ام.دی.بی: ۷.۵ از ۱۰

خلاصه: فیلم روایت‌‌گر روزهای آخر از زندگی یک زوج پیر و مبتلا به آلزایمر است.


 

بوید ون هوِیج (هالیوود ریپورتر): فهمیدن این موضوع کمی شوکه‌کننده است که آخرین فیلم نوئه، با عنوان وسوسه‌کننده گرداب، در واقع نمایشی مستندگونه و جدی از زندگی دو زوج سالخورده در حال طی کردن روزهای پایانی زندگی‌شان در این دنیاست. به نظر می‌رسد یک نوئه‌ بالغ‌تر متولد شده است. کسی که آرام‌تر شده و با فریب‌دهندگی کمترش نسبت به هانکه در فیلم عشق (۲۰۱۲)، یک پایان تاثیرگذار مشابه دارد.

 

تاد مک‌کارتی (ددلاین): اگرچه این اسم [گرداب] می‌توانست عنوان بسیار مناسبی برای فیلم‌های قبلی و کاملا جوان‌گرایانه کارگردان باشد اما اینجا بیان‌گر چرخه‌ رو به اتمام زندگی است. فیلم‌های قبلی نوئه از نظر بصری جسورانه و حتی تهاجمی بودند اما این فیلم رویه نسبتا متفاوتی در پیش گرفته است. مشخصا این همان گاسپار نوئه‌ای که می‌شناسیم و گاهی دوستش هم داریم نیست. این بار به جای موضوع همیشگی‌اش، جوانی، به شرح پیری و مرگ قریب الوقوع می‌پردازد. در این فیلم دو شخصیت اصلی متشکل از زوجی سالخورده‌ در آپارتمانی آشفته واقع در پاریس هستند. از آن‌ها توسط دو دوربین جدا فیلمبرداری شده‌ و به طور همزمان در کنار هم روی صفحه نمایش داده شده‌ است. در تمام مدت شما می‌توانید هر کدام که دوست داشتید را تماشا کرده و یا به طور تقریبی هر دو را  هم‌زمان دنبال کنید.

 

ژان بروکس (گاردین): گرداب فیلمی صریح و بی رحم است که بازی‌هایی بی‌نقص به سبک آزاد و بداهه‌پردازانه دارد‌. اثری که  پایانش در عوض انفجاری مهیب، با یک زمزمه همراه است. این فیلم از لحاظ گستردگی، جاه‌طلبی و پیاده‌سازی یکی از بهترین آثاری‌ست که نوئه ساخته است.

 

اریک کوهن (ایندی‌وایر): آیا روحیه گاسپار نوئه لطیف شده؟ قطعا گرداب آن نوع از آشوب رقصانی که اکثر هواداران جدی‌اش از او انتظار دارند را ارائه نمی‌دهد. درام دو تکه این کارگردان شکل تغییریافته‌ای از فیلم عشق هانکه است که در اینجا تماماً در خانه می‌گذرد.

 

 

1400/4/27 23:58:49