واکنش آنی از کن 74: همه‌چیز خوب پیش رفت(فرانسوا اوزون)
 مصائب زنده بودن

کارگردان:فرانسوا اوزون/ بازیگران: سوفی مارسو، آندره دوسولیه، شارلوت رمپلینگ / بخش: مسابقه / امتیاز در راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰  / امتیاز در آی‌.ام.دی.بی: ۵.۹ از ۱۰

خلاصه: این فیلم براساس رمانی به همین نام نوشته امانوئل برنهایم ( نویسنده درگذشته فرانسوی ) و درمورد پدری‌ست که از دخترش تقاصای کمک به او در انجام مرگ‌خود خواسته (آتانازی) را دارد.

*

گای لاج (ورایتی): همه چیز خوب پیش رفت سرشار از درام به هم پیچیده‌ متزلزل و جان‌فرسای خانوادگی است. با این وجود اما فیلمنامه صمیمی و به صراحت بامزه‌ اوزون در اغلب زمان‌ها، آن را تمام مدت در پایداری متعادلی نگه می‌دارد. فیلم‌های زیادی به مسئله اخلاقیات در باب خودکشی به کمک دیگران پرداخته‌اند. اما این درام تاثیربرانگیز که به طرز حیرت‌انگیزی شوخ نیز هست دغدغه‌ بیشتری در ارتباط با واقعیات پیچیده دارد. در درام سانتی‌مانتال نشده‌ اوزون که در ارتباط با آتانازی است، زندگی دائما مرگ را مختل می‌کند.

 

دیوید رونی (هالیوود ریپورتر): این اثر یک فیلم بزرگ برای اوزون محسوب نمی‌شود با این حال یک تقریر محبت‌آمیز از شفقت و همبستگی است برای یادبود از بردباریِ دوستی که فوت شده. این فیلم یک درام بسیار تاثیرگذار نیست اما صداقت و بینش آن شما را میخکوب می‌کند.

 

تیم گریرسن (اسکرین‌دیلی): با حضور سوفی مارسو در نقش دختری که پدر سخت‌گیرش را بهرغم تمام مسائل دوست دارد، این فیلم تبدیل به مراقبه‌ای آرام و بی شتاب در مورد خانواده می‌شود و همچنین فرجامی‌ که هرگز با والدین‌مان نخواهیم داشت؛ حتی در جایگاه تعرض‌کنندگان به مرگ‌‌.

 

پیتر برادشاو (گاردین): دوسولیه و سوفی مارسو در نقش پدر و دختری که رابطه عجیب‌‌شان با درخواست کمک پدر برای مردن متلاطم می‌شود، اجرای بی‌نظیری دارند. یک [فیلم] درام دیگر ممکن بود این موضوع را محور اصلی خودش قرار دهد اما این اثر چنین کاری نمی‌کند. بلکه این موضوع فقط شبیه به لولایی است که این درام خانوادگی را [مانند یک در] به چرخش درمی‌آورد.

تاد مک‌کارتی(ددلاین): همه چیز خوب پیش رفت با ظاهری زیبا و آراسته در کنار گروه بازیگری درخشان، از آن فیلم‌های اطمینان‌بخش تجاری و وابسته به جریان اصلی است که اغلب اثری از آن‌ها در بخش رقابتی فستیوال کن  نیست. نتیجه‌گیری دراماتیک آن قابل قبول است و باید به اوزون برای ترفتدش در تبدیل مرگ یک مرد سرزنده به پایانی خوش احسنت گفت.

 

1400/4/18 19:10:35