فاطمه مرشدکیان
واکنش آنی از کن 74: سوغات 2(جوانا هاگ)
 زخمی که باز است

کارگردان: جوانا هاگ / بازیگران: آنر بیرنه، تیلدا سوینتن، هریس دیکینسون /  نمایش در بخش: دوهفته کارگردانان / تهیه کننده اجرایی: مارتین اسکورسیزی / امتیاز در آی.ام.دی.بی:  ۸.۹ از ۱۰ / امتیاز در راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰ / امتیاز در متاکریتیک: ۱۰۰ (از ۱۱ نقد)

خلاصه فیلم: فیلم در ادامه قسمت قبلی که سال ۲۰۱۹ ساخته شد، به زندگی فیلمساز جوانی به‌نام جولی (با بازی آنر بیرنه دختر تیلدا سوینتن) بعد از مرگ معشوقه‌اش می‌پردازد.

*

گای لاج (ورایتی): این دنباله از فیلم‌ساز بریتانیایی در سبک نیمه‌‌ اتوبیوگرافی در عین بازگشت به ویژگی‌های برجسته‌ فیلم ماقبل خود، بازیگوشی فرمی تازه‌ای نیز به نمایش می‌گذارد. در فیلم  جوانا هاگ  همه‌چیز قابل‌ قبول است با اینکه هیچ چیز درست نیست.

 

جفری مک‌ناب (ایندیپندنت): این اثر جدید - که مجددا مارتین اسکورسیزی در آن به عنوان تهیه‌کننده اجرایی حضور دارد - نقاط قوت زیادی از اولین سفر اکتشافی هاگ به گذشته‌اش را در اختیار دارد. همچنین اجرای تاثیرگذار، ماهرانه و پراحساس دیگری از آنر سوینتن بیرنه در نقش جولی، سمبل فیلم‌سازی هاگ را شاهدیم. این نوع فیلم‌سازی تکان‌دهنده و بسیار برانگیزنده است. درواقع این اثر جدید همچون تفسیری برای فیلم قبلی عمل می‌کند.

شایعه شده است که هاگ قسمت سوم سوغات را نیز در دست ساخت دارد. به لحاظ نظری او می‌تواند کار کردن به همین شکل را تا بی‌نهایت نیز ادامه دهد. اگر این تصمیم را بگیرد هیچکس شاکی نمی‌شود. در واقع او با نگاه به درون خود و استفاده از زندگی شخصی به عنوان منبع اصلی‌اش، به یک رگه معدنی بسیار غنی‌ دست‌ یافته است.

 

پیتر برادشاو (گاردین): من در تماشای قسمت دوم متوجه شدم چیزهایی که در قسمت اول سخت و چالش‌برانگیز بودند مانند گرایش به مات و مبهم بودن ( که البته از این کارگردان دور از انتظار نبود) مرتفع شده و بازگشت این کاراکترها مانند بازگشت دوستان قدیم و عاشقان قدیمی است. مانند اتفاقی که همیشه در ارتباط با این‌گونه فیلم‌ها می‌افتد، آنچه که میتوانید نامش را لذت خوانش بگذارید به سراغتان آمده و برایتان سوال می‌شود چه چیز‌هایی در فیلم از زندگی شخصی کارگردان گرفته شده و چه چیزهایی تغییرداده شده است؟ چه چیزهایی سرکوب شده یا اشتباه به‌خاطر سپرده شده؟( این پرسش‌ها تا حدی در فیلم اول کارگردان یعنی نامرتبط (۲۰۰۷) برایم ایجاد شده بود). این فیلمِ غنی و رازآلود یک دستاورد واقعی است.

 

1400/4/20 02:09:49