واکنش آنی از ونیز 78 : کاپیتان وولکنوگف فرار کرد(ناتاشا مرکولوا، آلکسی چوپوف)
 جلاد و وجدان

کاپیتان وولکنوگف فرار کرد/کارگردان‌ها: ناتاشا مرکولوا، آلکسی چوپوف/ بازیگران: یوری بوریسف، الکساندر یاتسنکو/ کشور: روسیه/ ژانر: تریلر، درام/ نمایش:بخش رقابتی جشنواره ونیز/ امتیاز در آی.ام.دی‌.بی: ۶.۱ از ۱۰

خلاصه فیلم: فدور وولکنوگف، کاپیتان سرویس امنیت ملی شوروی، در جریان آزارهای سیاسی در سال ۱۹۳۸ میلادی برای رسیدن به آمرزش و رهاشدن از گناهانش دست به تلاش‌هایی علیه حکومت می‌زند.

*

آنا اسمیت (ددلاین):در فیلم مبتکرانه و آزاردهنده کاپیتان وولکنوگف فرار کرد که به نویسندگی و کارگردانی ناتاشا مرکولوا و آلکسی چوپوفِ روسی در بخش رقابتی جشنواره ونیز به نمایش درآمده، یک مامور اعدام تنها ۲۴ ساعت مهلت دارد تا تقاص گناهانش را پس بدهد. این زوج فیلمنامه خود را در دوران قرنطینه به پایان رساندند و نتیجه کار هم کابوس‌وار و هم رویایی شده‌است.

فیلم در سال ۱۹۳۸ جریان داشته و نسخه منحصربه‌فردی از سنت‌پترزبورگ را ارائه می‌دهد که بیشتر از اینکه شبیه به یک درام تاریخی باشد اثری پادآرمان‌شهری است، اما رویدادهایی که از آن‌ها اقتباس می‌کند به طرز وحشتناکی واقعی هستند. همچنین تا حدودی تاثیرپذیری از آثار علمی-تخیلی مانند گزارش اقلیت (فیلیپ کی. دیک/۲۰۰۲) نیز در فیلمنامه مرکولوا و چوپوف دیده می‌شود. شخصیت اصلی در ابتدا فقط می‌خواهد از عذاب جهنم دور بماند اما رفته‌رفته به بینش عمیق‌تری از پیامد اعمالش دست پیدا می‌کند. این درام-تریلر-دلهره‌آورِ ظالمانه و ویران‌شهری نیم‌نگاهی به رستگاری می‌اندازد اما دورن‌مایه غم‌انگیز خود، یعنی «اعمال غیرانسانی یک فرد علیه دیگری» را همچون سایر فیلم‌های جنگی حفظ می‌کند.

دیوید کتز (سینه‌اروپا):کاپیتان وولکنوگف فرار کرد یک تریلر سیاسی در دوران استالین است و این موضوع را به چالش می‌کشد که آیا وجدان‌ پاک یک نفر از اعضای یک رژیم تمامیت‌خواه می‌تواند به بر‌کناری آن، از هر طریقی که شده، کمک کند یا خیر. یوری بوریسف، بازیگر جوان و نوظهور روس، در این فیلم نقش یک کاپیتان پرافتخار فراری را در دوران پاک‌سازی بزرگ استالین ایفا می‌کند.

زن بروکس (گاردین):کاپیتان وولکنوگف فرار کرد با عنوانی تحت تاثیر روبر برسون و فیلمنامه‌ای بسیار مفهومی که ادای احترامی‌ست به فیلم فراری (اندرو دیویس/ ۱۹۹۳)، هویت مستقل و فوق‌العاده‌ای دارد. یک تریلر هیجان‌انگیز همراه با تعقیب و گریز سرگرم‌کننده که در اتحاد جماهیر شوروی واقع شده است. جایی که همه زیردست و مطیع هستند؛ حتی سربازان عالی‌رتبه.

 

 

 

1400/6/23 10:49:57